Sökning: "den närvarande pedagogen"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden den närvarande pedagogen.
1. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER
2. Rätten att bli lyssnad på och få möjlighet till inflytande under sin tid på förskolan : En litteraturstudie om barns inflytande i förskolan
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Den här litteraturöversiktens syfte är att undersöka vilka begränsningar och möjligheter som finns för arbetet med barns inflytande i förskolan, utifrån artikel 12 i Barnkonventionen och Shiers (2001; 2010) delaktighetsmodell. Barnkonventionen har funnits sedan 1989, och har ratificerats av ett stort antal länder. LÄS MER
3. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Stor del av barns vardag ägnas åt lek, därför ska den ha en central plats i förskolans verksamhet. För att leken ska kunna leda till lärande och utveckling så behövs en stimulerande miljö och samspel med andra människor. LÄS MER
4. Förskollärarens strategier att inkludera barn med språkstörning i leken : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med språkstörning i leken. För att få svar på detta har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER
5. Pedagogers delaktighet i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Leken är en stor del av barns förskolevistelse och den beskrivs ha stor betydelse för barns utveckling, lärande och samspel. I Läroplanen, Lpfö 18 (Skolverket 2018) beskrivs leken som central och att det är genom lek barn ges möjlighet att bearbeta de intryck de upplever i sin vardag. LÄS MER