Sökning: "förvärv varumärke"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden förvärv varumärke.
1. Assessing an IT system implementation in a post merger scenario
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Mergers and acquisitions (M&A) are today two common ways to expand and grow businesses. However, studies report that around 50-75% of all M&A transactions fail to yield expected results. This study focuses on the value creation realized in the post merger integration. LÄS MER
2. Särskiljningsförmåga och frihållningsbehov – En studie om möjligheten att förvärva särskiljningsförmåga för ordmärken och dess påverkan på frihållningsbehovet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Uppsatsen undersöker möjligheten att registrera ordmärken och analyserar i synnerhet vilka ordmärken som kan registreras med endast ursprunglig särskiljningsförmåga och vilka ordmärken som kräver förvärvad särskiljningsförmåga för att få registreras. Uppsatsen klarlägger därutöver hur möjligheten att förvärva särskiljningsförmåga förhåller sig frihållningsbehovet. LÄS MER
3. Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. LÄS MER
4. Fel i varumärke : En studie om tillämpligheten av köplagens felbestämmelser vid överlåtelser av varumärken
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridikSammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna uppsats har varit att utreda tillämpligheten av köplagens felbestämmelser vid överlåtelser av varumärken och hur ansvarssituationen mellan köpare och säljare ser ut då varumärket är behäftat med fel. Handel med varumärken kan ge upphov till en rad olika felsituationer. LÄS MER
5. Byte av varumärke på grund av förvärv : en fallstudie om den interna kommunikationens roll vid varumärkesförändring
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: Företagsförvärv har idag blivit allt vanligare för att nå en globaliserad marknad. Företagsförvärv kan leda till förändringar såsom varumärkesbyte där försäljarna i serviceföretag har visat sig vara av stor betydelse för att förmedla det nya varumärket ut till slutkund. LÄS MER