Sökning: "facebook identitetsskapande"

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade orden facebook identitetsskapande.

  1. 6. Game of Thrones som identitet : En studie om hur en tv-serie blir till ens identitet i en Facebookgrupp

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Örn; Hanna Svanberg; [2019]
    Nyckelord :Facebook; convergence; participant culture; identity creation; qualitative content analysis; Game of Thrones; Facebook; konvergens; deltagarkultur; identitetsskapande; innehållsanalys; Game of Thrones;

    Sammanfattning : Denna studien har analyserat hur fansen till den slutna Facebookgruppen “Game of Thronesdiscussions” skapar sig en identitet efter serien Game of Thrones. För att kunna ta reda pådetta har 48 kommentarer, inlägg och memes valts ut och sedan analyserats utifrån metodenkvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 7. Det perfekta kontot. : En kvalitativ studie om unga tjejers upplevelser av sociala mediers påverkan på den psykosociala hälsan och deras identitetsskapande.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Emma Persson; [2017]
    Nyckelord :Facebook; Instagram; självpresentation; identitetsskapande; psykosocial hälsa; självkänsla.;

    Sammanfattning : Många unga tjejer är uppkopplade på sociala medier idag. Samtidigt har den psykiska ohälsan ökat för unga tjejer de senaste åren. Uppsatsens syfte var att undersöka hur unga tjejer som går sista året i gymnasiet upplever att deras psykosociala hälsa och identitet påverkas av att vara uppkopplade på Facebook och Instagram. LÄS MER

  3. 8. Leverera på LinkedIn och Försköna på Facebook - En kvalitativ studie om hur ekonomistudenter framställer sig själva på sociala medier i karriärsyfte

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Stenbeck; Alice Hedlund; Nicoline Emnell; [2016]
    Nyckelord :Goffman; symbolisk interaktionism; consumer empowerment; Consumer Culture Theory; sociala medier; identitet; karriär; Facebook; LinkedIn; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom intervjuer undersöka hur ekonomistudenter resonerar kring sin personliga, karriärorienterade identitetsskapande på sociala medier med utgångspunkt i teorier kring Consumer Culture Theory, symbolisk interaktionism och consumer empowerment. Studiens syfte uppnås med en kvalitativ metod samt ett fenomenologiskt och hermeneutiskt förhållningssätt. LÄS MER

  4. 9. "Folk med fina konton har roligare liv" : En kvalitativ studie kring Facebooks påverkan på unga och unga vuxnas självkänsla ur ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tomas Ljunglöf; Johanna Hedlund; [2016]
    Nyckelord :Självkänsla; identitetsskapande; Facebook;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Arbetet syftar till att undersöka hur unga och unga vuxna konstruerar sina profiler på Facebook och på vilket sätt nätverkssidan påverkar deras självkänsla.Särskilt viktigt är detta då studier har påvisat att självkänsla och psykisk ohälsa är direkt korrelerade. LÄS MER

  5. 10. Lokala företags marknadsföringsmöjligheter på Facebook

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sarah Hellberg; Moa Rydlöv; Axel Welinder; [2015]
    Nyckelord :konsumentbeteende och Theory of Reasoned Action.; word of mouth; Facebook; Lokalt företagande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka skillnader i konsumenters facebookbeteende angående företags aktiviteter på Facebook beroende på om dessa är lokala eller nationella/internationella. Vidare undersöker studien om det finns något som kännetecknar konsumenter med preferenser gentemot lokala företag på Facebook. LÄS MER