Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fjällens bönder i Sveriges exotiska periferi : föreställningar om samer i 1930- och 1940-talsvideo- och filmklipp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Elias Larsson; [2023]
    Nyckelord :Samer; Lappar; Exotifiering; Den andre ; Rasism; Rasifiering; Föreställd gemenskap; 1930-tal; 1940-tal; Video- och filmklipp; Renskötsel; Journalfilm; Filmanalys; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Minoriteter har i alla tider blivit utsatta för att vara annorlunda majoriteten. Samer är ett sådant exempel. Den här studien utforskar hur denna olikhet har kommit att presenteras i svenska video- och filmklipp från 1930- och 1940-tal. Det som står i fokus är hur samerna (minoriteten) har föreställts av svenskar (majoriteten). LÄS MER

  2. 2. “Vi låter Sverige vara i fred” : en studie om hur Försvarsmakten bygger sitt varumärke genom reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Bjurbäck; Sandra Kjetselberg; Tilda Berggren; [2021]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; Branding; Employer Branding; Commercial; Military; National Defense; Recruitment; Content Analysis; Brand Equity; Advertisement; Svenska Försvarsmakten; Varumärkesbyggande; Employer Branding; Reklamfilm; Militär; Rekrytering; Reklam; Filmanalys; Innehållsanalys; Kommunikationsstrategi; Varumärkeskapital;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras forskning om varumärkesbyggande genom reklamfilm. Syftet är att undersöka hur Försvarsmakten genom sina reklamfilmer arbetar med varumärkesbyggande för att rekrytera medarbetare. Efter återinförandet av värnplikten år 2017 lanserade Försvarsmakten ett flertal reklamkampanjer. LÄS MER

  3. 3. ”Vill du ha plusmeny till det samhällsansvaret?” : - En språkvetenskaplig och filmanalytisk studie om effekten av Covid-19 på svenska hamburgerkedjors marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Wilhelm Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Commercial; hamburger restaurants; fast food; marketing; film clip analysis; sociosemiotics; systemic functional linguistics; covid-19; Reklamfilm; hamburgerrestauranger; snabbmat; marknadsföring; filmanalys; sociosemiotik; systemisk funktionell lingvistik; covid-19;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur Sveriges tre största hamburgerkedjor tagit sig an Covid-19- krisens utmaningar i sina reklamfilmer. Förhoppningen är att resultatet ska kunna bidra med kunskap om hur kriser av det här slaget kan hanteras när det handlar om marknadsföring samt hur marknadsföringen i sig kan uppfattas, både av mottagare och av de som står bakom den. LÄS MER

  4. 4. ”Have och has – hur är det nu man gör?” : En studie av tre instruktionsfilmer i metoden flippat klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Laura Salonurmi; [2020]
    Nyckelord :flippat klassrum; läromedel; filmanalys; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Användning av metoden flippat klassrum har ökat i skolvärlden. Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på hur tre olika undervisningsfilmer som nyttjas i samband med metoden flippat klassrum och som används inom engelskundervisningen vid det grammatiska momentet användning av have och hassvarar mot flippat klassrum som didaktisk metod. LÄS MER

  5. 5. Film och genus i undervisningen : Filmanalys som ett verktyg för värdegrundsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Arsovska; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge förslag på hur skolans värdegrundsarbete kan implementeras i svenskundervisningen på gymnasienivå genom film. Eftersom skolans värdegrundsarbete belyser många viktiga aspekter kommer denna studie att fokusera på genus. LÄS MER