Sökning: "forskning eu"
Visar resultat 1 - 5 av 682 uppsatser innehållade orden forskning eu.
1. NÄR REGELFÖLJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processpårande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Miljöområdet har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikområde inom den Europeiska unionen (EU). En förutsättning för att EU:s ambitiösa miljöpolitik ska realiseras är att medlemsstaterna säkerställer att nationella aktörer i praktiken implementerar miljölagstiftningen. LÄS MER
2. Upplevelsebaserat lärande och EU : En litteraturstudie om simuleringar och ett komplext politiskt system
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Inom samhällskunskapen i svensk skola ställer sig EU-undervisningen till synes vid sidolinjen. De studier som har gjorts på området visar på att det är ett ämne som få elever eller lärare är särskilt entusiastiska kring. Vidare tyder forskningen på att den undervisning som bedrivs om ämnet sällan är särskilt djupgående. LÄS MER
3. Frivillig revision i branscher förknippade med ekobrott : Är dessa företag mer benägna att avstå revision?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Nivå: Examensarbete på kandidatnivå i företagsekonomi Författare: Maria Andersson och Aryanaz Farhadi Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 januari Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida små aktiebolag i branscher där företagen typiskt är mer benägna att begå ekonomisk brottslighet, är mindre benägna att ha revision än företag i andra branscher. Metod: Kvantitativ regressionsanalys med hjälp av data som hämtats från Retriever Business. LÄS MER
4. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER
5. EU-undervisning på YouTube : Europeiska unionens inrikespolitiska respektive utrikespolitiska inramning och dess integration i kunskapsområdet nationell politik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Digital undervisning har blivit alltmer vanligt i skolans värld vilket har många fördelar. Tillgängligt undervisningsmaterial, öppet för alla att ta del av, består bland annat av videor på YouTube. LÄS MER