Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bilden av bilden : En studie om kunskapssynen och förväntningarna kring det föreslagna gymnasiegemensamma ämnetEstetiska uttryck 50p – Bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Caroline Marjoniemi; [2018]
    Nyckelord :Pedagogik; bildlärare; bildämnet; bild; gymnasiebildlärare; läroplansteori; styrdokument; kunskapskrav i bild; centralt innehåll i bild; syfte i bild; bildundervisning; estetiska uttryck; estetisk verksamhet; SOU Framtidsvägen; Nationell Estetisk Kongress; gymnasiegemensamt estetämne; gymnasiebild.;

    Sammanfattning : 2011 föll det obligatoriska ämnet Estetisk verksamhet bort ur läroplanen. I år, 19:e juni 2018 röstar regeringen om ett förslag som gör att de estetiska ämnena återigen blir obligatoriska. Syftet med studien är att belysa frågor kring vad som händer om förslaget går igenom. LÄS MER

  2. 2. Comparative Life Cycle Assessment of Sludge Treatment Systems : Is recycling aluminium based coagulant from chemical sludge the way of the future?

    Master-uppsats, KTH/Strategiska hållbarhetsstudier

    Författare :Patrick Henriksson; [2017]
    Nyckelord :LCA; life cycle assessment; chemical coagulation; sludge treatment; ReAl process; Purac; ÅF; wastewater treatment; LCA; livscykelanalys; kemfällning; slamhantering; ReAl-processen; Purac; ÅF; avloppsvattenrening;

    Sammanfattning : Chemical coagulation is a widely used wastewater treatment method around the world to reduce impurities from the process water in various industries. However, the large amounts of coagulation chemicals that are required for the removal of dissolved particles create a chemical sludge which poses a great environmental problem. LÄS MER

  3. 3. Akademiskt proletariat och anställningsbara elever

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Anna Kallos; [2013]
    Nyckelord :gymnasiereformer; avlänkningspolitik; nyliberalism; yrkesutbildning; intellektuell; Social Sciences;

    Sammanfattning : Efter en omfattande reform år 2009 kom gymnasieskolan att förändras radikalt: en tydligare uppdelning mellan yrkes- och högskoleförberedande program infördes, där de förra inte längre skulle ge allmän behörighet till högskolestudier. Uppsatsens syfte är att analysera politiska motiv i utredningen "Framtidsvägen", vilken föregick reformen, samt dess konsekvenser gällande utbildningens tillgänglighet för olika samhällsgrupper. LÄS MER

  4. 4. Vad var egentligen problemet? : en analys av SOU Framtidsvägen och ämnesplanen i historia

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Benjamin Widlund; [2013]
    Nyckelord :problem; governmental commission; subject plan; history; school policy; problem; statlig utredning; ämnesplan; historia; skolpolitik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze how problems are represented within SOU 2008:27. Further more, the aim is to analyze how the new subject plan for history can bee seen as a product of this document. LÄS MER

  5. 5. Högre krav och kvalitet - en framtidsväg? En diskursanalytisk studie av två för Gymnasieskola -11 centrala policydokument

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Gustavsson; [2012-10-04]
    Nyckelord :diskursanalys; subjektsposition; nodalpunkt; ekvivalenskedja; governmentality; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att studera och analysera hur elever i behov av särskilt stöd skrivs fram och hur villkoren för specialpedagogisk verksamhet uttrycks i två för Gymnasieskola-11 centrala dokument: Regeringens proposition 2008/09:199 Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan och Gymnasieutredningens betänkande Framtidsvägen - en reformerad Gymnasieskola (SOU 2008:27). Studien syftade också till att analysera hur regeringen och utredarna avser att styra verksamheten i gymnasieskolan mot ökad genomströmning och måluppfyllelse samt vad detta kan få för specialpedagogiska implikationer. LÄS MER