Sökning: "frirumsteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet frirumsteorin.

  1. 1. Didaktisk legitimitet, didaktisk kompetens, lärarlegitimation och förstelärare : En kvalitativ studie om rektorers uppfattningar och frirum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nelly Malko; Hanna Said; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk legitimitet; didaktisk kompetens; lärarlegitimation; förstelärare; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rektorers uppfattningar utifrån utbildningsreformerna: lärarlegitimation och förstelärarreformen, samt utifrån innehållet i begreppen didaktisk legitimitet och didaktisk kompetens. Dessa fyra delar har analyserats som fenomen, och utgjort stommen i studien där vi anlagt två teoretiska utgångspunkter, fenomenografi och frirumsteorin. LÄS MER

  2. 2. "Skulle det se annorlunda ut?" : En kvalitativ studie om hur specialpedagoger på friskolor beskriver sin yrkesroll och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Hjalmarsson; Andreas Lindell; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Specialpedagog; friskola; yrkesroll; uppdrag; Frirumsteorin; frirumsmodellen;

    Sammanfattning : Specialpedagogens yrkesroll och uppdrag kan upplevas otydligt i de styrdokument som staten författar. Det är någonting som påverkar den specialpedagogiska professionen men även synen på yrkesrollen och uppdraget från andra aktörer inom skolan. Specialpedagogen grunduppdrag är det samma oavsett vilken huvudman som ansvarar för skolan. LÄS MER

  3. 3. En studie om lärares upplevelser och strategier runt hanteringen av sin planeringstid

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cayenne Kranning; [2021]
    Nyckelord :Principal; teacher; planning time; free space; crosspressure; school development; profession; governance; work situation; leadership; management; external control; internal governance; governance forms; Rektor; lärare; planeringstid; frirum; korstryck; skolutveckling; profession; styrning; arbetssituation; ledarskap; ledning; yttre styrning; inre styrning; styrningsformer;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om lärarnas upplevelse av sin planeringstid och sin arbetssituation. Det innefattar de strategier som lärarna kommer använda sig av när rektorn styr planeringstiden och hur styrningen uppfattas. Studien ställer frågor som rör lärarnas hantering av frirum och korstryck. LÄS MER

  4. 4. Hur begreppet inkludering förstås och praktiseras av lärare i årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anneli Hakon; Stina Bond Waldefeldt; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; inkluderande lärmiljöer; delaktighet; elevers olikheter; pedagogiskt inkluderande lärmiljö; socialt inkluderande lärmiljö; fysiskt inkluderande lärmiljö; frirumsteorin; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv samt dilemmaperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om hur lärare inom grundskolan, årskurs 1-6, arbetar för att skapa inkluderande lärmiljöer.  Undersökningar som gjorts av bland annat OECD, Pisa och Skolverket visar att svenska skolor har svårt att skapa inkluderande lärmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Rektors styrning och ledning; frirum och korstryck : - Att organisera för samarbetet mellan fritidshem och grundskola

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Carina Mokvist Koutakis; [2020]
    Nyckelord :Headteacher; Leisure-time Centre LtC ; Collaboration; Governance and Management; School Leadership; Scope for Action; Conflicting Pressure; School Culture; Culture Analysis; School Improvement; rektor; fritidshem; samarbete; styrning och ledning; skolledarskap; frirum; korstryck; skol- kultur; kulturanalys; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om rektors styrning och ledning när hen organiserar samarbetet mellan fritidshemmet och grundskolan. Frågor som ställs fokuserar hur frirum nyttjas och hur korstryck hanteras.  Tidigare studier visar att rektors styrning och ledning, liksom undervisningens kvalitet, behöver utvecklas. LÄS MER