Sökning: "fritidspedagoger"

Visar resultat 26 - 30 av 434 uppsatser innehållade ordet fritidspedagoger.

  1. 26. Delaktighet i fritidshem för elever i behov av särskilt stöd : En studie om fritidslärares arbetssätt för att möjliggöra delaktighet i fritidsverksamheten för elever i behov av särskilt stöd

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Åström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med att skapa delaktighet för elever i behov av särskilt stöd i fritidsverksamheten.Studien bygger på nio semistrukturerade intervjuer med lärare i fritidshem och fritidspedagoger från fyra olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 27. En inkluderande samling med fokus på hur information ges ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanin Al-Ubaidi; Katarina Berlin; [2022]
    Nyckelord :samling; inkludering; extra anpassning; övergång; skola; fritidshem; fritidspedagoger; elever;

    Sammanfattning : Elever genomgår dagligen en övergång mellan skola och fritidshem, där fritidspedagoger har stort utrymme till att göra olika didaktiska val avseende samlingen som sker på fritidshemmet. Studier visar på en underbyggd problematik där elevernas behov ofta inte blir tillgodosedda. LÄS MER

  3. 28. Utomhusvistelsen : En tid för fysisk och social lek på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Källström; Anton Lidmo; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Utomhusvistelse; Fysisk lek; Social lek; Sociokulturella perspektivet; Stöttning; Fantasi; Kreativitet; Affordance;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur fritidshemslärare och fritidspedagoger möjliggör för deltagande i fysisk och social lek under utomhusvistelsen. Detta går i linje med fritidshemmets uppdrag enligt del fyra i LGR 11 (Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 29. Förskollärares arbetsmiljö : Med fokus på stress

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lena Ossiansdotter Hellberg; [2022]
    Nyckelord :Preschool teachers; work environment; stress; framework factor theory; socio- cultural perspective; psychosocial environment and stress; requirements-control-support method; children are not included in the work environment law; statistical problems.; Förskollärare; arbetsmiljö; stress; ramfaktorteorin; sociokulturellt perspektiv; psykosocial miljö och stress; krav-kontroll- stöd metoden; barnen ingår ej i arbetsmiljölagen; statistikproblem.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förskollärares arbetsmiljö med fokus på stress är en masteruppsats i pedagogik med syftet att försöka belysa förskollärares egna uppfattningar. Det fanns många rapporter om förskollärare, arbetsmiljö och stress, på senare år larmrapporter. LÄS MER

  5. 30. ”Elever som uppfattas tysta och osynliga glöms bort” : Hur fritidslärare anpassar fritidshemmets verksamhet för att på individ- och gruppnivå stödja elever som upplevs vara osynliga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Mirjam Bergner; Nipo Naing; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; osynlighet; sociala kompetenser; sociala relationer; utanförskap.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på dessa tysta elever som ofta osynliggörs inom fritidshemmets verksamhet, samtidigt som de ofta döljer sin osynlighet. Hur arbetar fritidshemmet för att stötta dem? Eftersom varje individ är unik undersöker studien även hur fritidspedagoger bemöter och stöttar elever med sociala svårigheter för att stärka deras sociala kompetenser och relationer, samt elevgruppen för att inkludera och delaktiggöra dessa elever i fritidsverksamheten. LÄS MER