Sökning: "fritidspedagoger"

Visar resultat 31 - 35 av 434 uppsatser innehållade ordet fritidspedagoger.

  1. 31. Intresse för fysisk aktivitet, finns det? : En intervjustudie om fritidspedagogers intresse för att arbeta med fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christopher Klint; Aron Dahl; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; fysisk aktivitet; habitus; intresse; socialt kapital; strategier;

    Sammanfattning : Skolelever blir alltmer stillasittande, fysisk aktivitet minskar såväl under skoladagen som efter skoldagen. Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i fritidshemmet intresserar sig för fysisk aktivitet och hur deras eventuella intresse återspeglas i deras arbete på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 32. Inkludering i fritidshem och förskola : En kvalitativ studie av fritidspedagogers och förskollärares inkluderingsarbete i relation till pedagogiskt ledarskap

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Minela Nuhic; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; pedagogiskt ledarskap; fritidspedagoger; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa det inkluderingsarbete förskollärare och fritidspedagoger gör i fritidshem respektive förskola utifrån pedagogiskt ledarskap i relation till möjligheter och förutsättningar försedda av verksamheten. Studien är formad efter kvalitativ metod med hermeneutisk ansats, eftersom studien handlat om att förstå, tolka och uppfatta den information som uppkommit i samband med intervjuerna. LÄS MER

  3. 33. "Får jag vara med och leka?" : Om inkludering i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennifer Hamnell; Patrick Sundström; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; fritidshem; fritidspedagoger; fritidsaktiviteter; integrering; exkludering; inflytande; delaktighet;

    Sammanfattning : Inledning På fritidshemmet innefattar ofta begreppet inkludering att samtliga barn ska vara delaktiga i aktiviteter och den undervisning som bedrivs. Inkludering som begrepp är ständigt aktuellt och har berörts av flertalet forskning under åren. LÄS MER

  4. 34. “Leken är en viktig del och ger dessa elever en arena att blomma ut på” : En studie om pedagogers uppfattningar kring lekens betydelse för elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Johansson; Malin Persson; [2022]
    Nyckelord :den fria leken; elever i behov av särskilt stöd; fritidshem; lekens betydelse; lärare i fritidshem; vuxenstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogernas uppfattningar om lekens betydelse för elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet och pedagogernas kompetens kring ämnet. Datainsamlingen gjordes genom att skicka ut enkäter till fritidslärare, fritidspedagoger och specialpedagoger på olika skolor i Sverige. LÄS MER

  5. 35. Fysisk bildning sett ur ett lärarperspektiv : -En studie om hur idrottslärare och fritidspedagoger arbetar med fysisk bildning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emil Ödlund; Axel Kolsmyr; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; School environment; Motivation; Confidence; Physical competence; Knowledge and understanding; Fysisk aktivitet; Skolmiljö; Motivation; Självförtroende; Fysisk kompetens; Kunskap och förståelse;

    Sammanfattning : The situation regarding peoples' health around the world is taking a turn for the worse on both a global and national scale, where technical advancement and an increase of sedentary behaviour are described as contributing factors. In 1993 Margaret Whitehead introduced the concept of physical literacy which is an approach to physical activity that can be adapted in order to help turn this troubling trend around. LÄS MER