Sökning: "genus patterns"
Visar resultat 41 - 45 av 251 uppsatser innehållade orden genus patterns.
41. Förskollärares jämställdhetsarbete : En studie om att motverka stereotypa könsmönster i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskollärares uppfattningar om hur man kan bidratill att motverka stereotypa könsmönster i barns lek. Genom att utveckla kunskapenkring hur vi kan motverka stereotypa könsmönster i verksamheten kan vi bidra tillett mer jämställt samhälle. LÄS MER
42. Könssammansättning på arbetsplatser - betydelse för mäns hälsa : En kvantitativ undersökning om hur könssammansättningen i yrken influerar hälsa och välmående
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : The purpose of the study is to examine if there is a difference between men working in female-dominated professions and men working in male-dominated professions. In terms of general happiness and subjective public health, and if gender composition can be one influence on men´s happiness. LÄS MER
43. Konsten att belysa trygghet : inledande studie om kvinnors trygghetsperspektiv i offentliga rum på kvällar och nätter, med belysning som verktyg
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Dagens samhälle är format av kulturella normer, värderingar och system som styr människors rörelsemönster och nyttjande av staden. Extra påtagliga blir dessa värderingar och rörelsemönster på kvällar och nätter när riskmedvetenhet och utsatthet ökar i och med mörkret. Att röra sig utomhus ska vara demokratiskt och jämställt. LÄS MER
44. Genusarbete i förskolanspedagogiska lärmiljö inomhus : En studie om genusarbetets betydelse för barns identitetsskapande iförskolepedagogisk kontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Förskolan har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnensutveckling, val och lärande. Lärmiljöns och det tillgängliga materialets betydelse förbarns identitetsskapande har vetenskapligt studerats tidigare av andra forskare ochvisar då på att den genusexponering som barn utsätts för i tidig ålder är bidragandetill barns genusrelaterade förväntningar och attityder senare i livet. LÄS MER
45. Genus i läseböcker – En analys av svenska läseböcker för grundskolans tidiga år under de senaste 50 åren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I dagens skola används läromedel dagligen. De läromedel som används blir på ett sätt elever- nas verklighet eftersom texter av olika slag formar vårt sätt att tänka och agera. LÄS MER