Sökning: "genusperspektiv konsumtion"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden genusperspektiv konsumtion.

  1. 1. Upplevelse av miljöansvar ur ett genusperspektiv -En studie om studenters på Örebro Universitet upplevda miljöansvar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Magnusson; Wilma Wisting Forsgren; [2020]
    Nyckelord :Experienced environmental responsibility; gender; gender differences; environment; environmental behavior;

    Sammanfattning : Many people in Sweden have big interest in environmental questions regarding our climate. People are concerned about the increasing temperatures and the consequences that comes with it. This leads to more people trying to live sustainable. LÄS MER

  2. 2. Informationsinsamling, skräddarsydda annonser och konsumtionsbeteende på Instagram -En kvalitativ undersökning gällande unga vuxnas meningsskapande ur ensvensk kontext

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Ljungvall; Jenny Ragnartz; [2020]
    Nyckelord :Attityder; Informationsinsamling; Instagram; Konsumtionsbeteende; Meningsskapande; Skräddarsydda annonser; Övervakning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att undersöka unga vuxnas meningsskapande gällandepersonlig informationsinsamling, skräddarsydda annonser samt konsumtionsbeteende påInstagram i Sverige. För undersökningen har kvalitativa intervjuer tillämpats på ett urval av 8respondenter, 4 män samt 4 kvinnor. LÄS MER

  3. 3. En kritisk diskursanalys av artisten Beyoncé ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Beatrice Engman; [2014]
    Nyckelord :Beyoncé; kritisk diskursanalys; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Abstract Titel: ”En kritisk diskursanalys av artisten Beyoncé ur ett genusperspektiv”   Nivå: C-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap   Författare: Beatrice Engman   Handledare: Anna Edin   Datum: 2014-05-27   Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att ur ett diskursteoretiskt och genusorienterat perspektiv studera artisten Beyoncé utifrån två olika men dock sammanhängande medieperspektiv. I min uppsats kommer jag dels att analysera den mediala bilden av Beyoncé, det vill säga hur medierna rapporterar och ”berättar” om henne samt dels att analysera hur Beyoncé själv iscensätter sig medialt, via sin musik, videos och klipp. LÄS MER

  4. 4. Me Tarzan, you Jane? : En kvalitativ studie om män och kvinnors profil- och tilläggsbilder på dejtingsajten Mötesplatsen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik och media

    Författare :Anna-Clara Eriksson Stattin; [2010]
    Nyckelord :nätdejting; dejtingsajt; genus; stereotyp; bilder; konsumtion; marknad;

    Sammanfattning : Nätdejting är inte längre något nytt fenomen, utan ett vanligt förekommande sätt att dejta och träffa sin framtida partner på, både bland unga, gamla och alla där emellan. Det spelar heller ingen roll om du bor i storstaden eller på landet, det finns män och kvinnor från alla håll och kanter som använder sig av nätdejting. LÄS MER

  5. 5. Att konsumera kvinnlighet : representation och identifikation i damernas värld

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Caroline Mirlas; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; postmodern feminism; feminism; kvinnofrågor; kritisk diskursanalys; konsumtion; kommersialism; konsumtionskultur; konsumtionssamhälle; postmodernism; kvinnotidningar; media; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ur ett genusperspektiv konsumtionens delaktighet i individens identitetsskapande, där fokus ligger på att påvisa hur begreppet kvinnlighet till stor del konstitueras utifrån en definition given av konsumtionssamhället. Med Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som verktyg görs en tematisk analys av diskurser gällande kvinnors kropp, stilskapande och sexualitet i ett material bestående av konsumtionsrelaterade mode- och skönhetsartiklar som hämtas från fyra svenska kvinnotidningar som riktar sig till skilda åldersgrupper; julia, Silikon, amelia och tara. LÄS MER