Sökning: "geografi grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden geografi grundskolan.

  1. 1. Varför ska vi läsa geografi i gymnasiet? : Geografilärares syn på geografiämnet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Robin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :powerful knowledge; geografididaktik; gymnasiet; läraruppfattning; läroplan;

    Sammanfattning : Geografi är ett litet ämne i svenska skolor; i gymnasiet är det få elever som läser geografi och i grundskolan har det visats att lärarna ofta saknar högre utbildning inom ämnet och ser det som ett stödämne till övriga SO-ämnen. Det finns röster som vill höja ämnets status eftersom geografiska kunskaper anses viktigt för att förstå exempelvis klimatförändring. LÄS MER

  2. 2. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therese Berntsson; [2022-02-03]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; geografi; mellanstadiet; skola;

    Sammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER

  4. 4. Undervisning om hållbar utveckling : En kvalitativ studie om hur lärare utformar sin undervisning i hållbar utveckling inom geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Joann Ling; Felicia Vall Bermudez; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läromedel; undervisning; grundskolan 4–6; geografi; Pedagogical Content Knowledge;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur legitimerade lärare som undervisar i geografi i årskurs 4–6 beskriver hur de planerar och genomför sin undervisning i hållbar utveckling. Studien tillämpar en kvalitativ ansats som metod där datainsamlingen samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Estetiska lärprocesser och olika uttrycksformer : En policystudie om estetiska lärprocesser och uttrycksformer utifrån läroplanen och kursplaner i samhällsorienterande ämnen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Karolina Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Aesthetic learning; aesthetics; culture; expression; forms of expression; text analysis; curriculum analysis; multimodal tools; Estetiska lärprocesser; estetik; kultur; uttryck; uttrycksformer; textanalys; läroplansanalys; multimodala verktyg;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to analyze and interpret the curriculum and through that highlight what opportunities the curriculum sets for the teachers to teach in accordance with aesthetic learning processes and different forms of expressions that’s a part of the lecture and the learning of the social studies subject in F-3. There is a lack of research on the aesthetic learning process and forms of expression linked to F-3 core subjects and almost no research linked to social studies. LÄS MER