Sökning: "grafisk design och kommunikation"

Visar resultat 21 - 25 av 138 uppsatser innehållade orden grafisk design och kommunikation.

  1. 21. Släpp formen fri – Bokstavsklubben

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Nora Widell; [2022]
    Nyckelord :Design; Grafisk design; Visuell kommunikation; Typografi; Illustration; Publikation; Workshops;

    Sammanfattning : This project has gone by the name “Release the form” and later on got the subheading “The Letter Club”. The purpose of the project has been to explore various playful methods that generate letter-forms and make this available for other future graphic designers. LÄS MER

  2. 22. Kommunikation och kris : En semiotisk analys om krisberedskap i brädspel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sofie Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Brädspel; Grafisk design; krisinformation; kriskommunikation; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : This study aims to research how crisis situations are visualized. The study will research theboardgame Klarar du krisen? made by Svenska Lottakåren. Based on theories in visualcommunication and crisis communication the study does a visual analysis of a board game.The board game is then compared to a brochure that treats the same topic. LÄS MER

  3. 23. Interaktiv förpackningsdesign: Grafisk formgivning av K-pop album och dess inflytande på konsumentbeteende : Hur kan formgivningen av K-pop album och relaterad merch påverka konsumentbeteende?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sana Adilnor; [2022]
    Nyckelord :kpop; identity-making; fandom; consumer behavior; parasocialism; kpop album; kpop merch; artist memorabilia; fan culture; collecting merch; participatory culture; idol consumption; korean popular culture; hallyu; k-pop; k-pop album; graphic design; south korea; photocard; unboxing; packaging design; k-pop merchandise; kpop; identitetsskapande; fandom; konsumentbeteende; parasocialism; kpop album; kpop merch; kändismemorabilia; fankultur; merchsamlande; deltagarstyrd kultur; participatorisk kultur; idolkonsumtion; koreansk populärkultur; sydkorea; k-pop; k-pop album; fotokort; unboxing; hallyu; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : With the rise of Hallyu, or the global export of Korean culture also commonly known as ‘The Korean Wave’, South Korea has become a big trendsetter in recent years: whether it be within fashion and K-Beauty skincare or Korean movies and drama series, to Korean popular music, also known under the umbrella term K-pop. What these categories have in common are their strong ties to visual aesthetics and K-pop is known for its very colourful and maximalist design, which is also a key characteristic to why K-pop as a phenomenon has been particularly attractive and has managed to captivate fans all over the world. LÄS MER

  4. 24. Billie Upptäcker Mens

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Sophie Åström; [2022]
    Nyckelord :Menstruation; Mens; Barn- och ungdomslitteratur; Bilderbok; Semiotisk bildanalys; Visuell kommunikation; Grafisk Design;

    Sammanfattning : Mens, denna otroligt naturliga kroppsfunktion, omges fortfarande av både tabu, skam och kunskapsluckor. Trots att vi kommit lång väg i att prata mer öppet om mens finns det en tystnadsnorm som bidrar till att många unga känner sig helt oförberedda vid första mensen. Problemet sitter bl.a. LÄS MER

  5. 25. Parfymreklamens essens : En uppsats om parfymreklams utformning genom historien, ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emilia Belokozovska; [2022]
    Nyckelord :grafisk design; parfymvarumärke; narrativ; visuell retorik; semiotik; reklam; marknadsföring; stereotyper; könsstereotyper; normkritik;

    Sammanfattning : This essay examines how gender stereotypes have been portrayed and represented in perfume advertising. With a historical overview this essay will shed light on the development of perfume advertising. LÄS MER