Sökning: "grammatik progression"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden grammatik progression.

  1. 1. Återkoppling på elevers grammatiska val : En studie om hur tre lärare arbetar med återkoppling på elevers grammatiska val för skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kajsa Burman; [2023]
    Nyckelord :Grammatikdidaktik; grammatikundervisning; återkoppling; skrivutveckling; gymnasieskola; förstaspråksundervisning; svenska;

    Sammanfattning : Den här studien är en följd av tidigare genomförd litteraturstudie (Burman, 2022) som undersökt hur undervisning om grammatik kan inkluderas i skrivundervisning och formas för att verka skrivutvecklande för elever. Resultatet av den studien visade bland annat att återkoppling på elevers grammatiska val för skrivutveckling är ett outforskat område. LÄS MER

  2. 2. "Din tes ska inte vara luddig". En granskning av skrivande i ett läromedel för svenska på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Jakobsson; Sandra Nyman; [2020]
    Nyckelord :funktionell grammatik; gymnasiet; läromedel; metaspråk; skrivande; svenska; svenskämnet;

    Sammanfattning : Vi är av uppfattningen att elevers skrivande kan vara ett verktyg för lärande och personlig utveckling, men att det då krävs en språklig medvetenhet. För att kunna skapa denna språkliga medvetenhet hos eleverna krävs ett funktionellt förhållningssätt till skrivandet samt en metaspråklig förmåga. LÄS MER

  3. 3. ”Är lärarutbildningen för dig?” : En kritisk diskursanalys av Skolverkets reklamkampanj För det vidare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Joakim Nilsson; [2016]
    Nyckelord :läraryrket; konsumtionskultur; kritisk diskursanalys; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur Skolverket konstruerar bilden av läraryrket i kampanjen För det vidare. Uppsatsen har en språkvetenskaplig grund. Analysverktyg och val av metod bygger på en kombination av den systemisk-funktionella grammatiken (SFG) och Faircloughs kritiska diskursanalys. LÄS MER

  4. 4. En läsande klass- Läsförståelse med progression? : En textanalys av nio texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ingrid Jernstedt; [2015]
    Nyckelord :En läsande klass; textanalys; grammatik; röstning;

    Sammanfattning : En läsande klass är ett är ett välanvänt, men också mycket kritiserat material, som ska träna svenska elever i läsförståelsestrategier. För att träna dessa strategier finns det 800 planerade lektioner med tillhörande texter. LÄS MER

  5. 5. Den tyska adjektivböjningen i svenska läromedel - En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joseph Leist; [2009]
    Nyckelord :adjektivböjning; grammatik; läromedel; språkdidaktik; tyska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om vilka metodiska val läromedel i tyska gör när de behandlar ett särskilt grammatiskt fenomen. Som metod valdes textundersökning där fyra moderna (2000-2005) och ett äldre (1993-1995) svenskt läromedel (ett för högstadiet och fyra för gymnasieskolan) analyserades för de fyra variablerna form, progression, elevtyper och metaspråk. LÄS MER