Sökning: "grammatik test svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden grammatik test svenska.

  1. 1. Grammatikens betydelse för valet mellan de och dem

    Master-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Amra Balic; [2022]
    Nyckelord :grammatik; språkriktighet; de dem; svenskämnet; elevtest; lärarenkät; grammar; language accuracy; they them; Swedish subject; student test; teacher survey; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Researchers do not agree on whether grammar teaching is important for students' writing. At the same time, research shows that the choice between de 'they' and dem 'them' is an increasingly common problem of language accuracy among Swedish students. LÄS MER

  2. 2. Translanguaging in the English classroom : A study examining young learners’ attitudes and perceptions of translanguaging in the English classroom.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Krystal Harris; [2021]
    Nyckelord :Translanguaging; L1; L2; EFL; grades 7-9; English teaching; attitudes; age; proficiency.; Transspråkande; L1; L2; EFL; åk 7-9; engelska undervisning; attityder; uppfattningar; ålder; färdighet.;

    Sammanfattning : Many studies show that language learners see the benefits of using their first language in order to learn second or subsequent languages, while they also see some disadvantages. This reflects dominant ideas in language learning about the importance of keeping languages separate. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. En funktionell och motiverande grammatikundervisning i praktiken : En studie om gymnasieelevers inlärning av personliga och reflexiva pronomen på motiverande grunder

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Niclas Siljelöv; [2018]
    Nyckelord :functional grammar; didactic design; motivation; Swedish 2; funktionell grammatik; didaktisk design; motivation; Svenska 2;

    Sammanfattning : Inom svenska som gymnasialt ämne är det vanligt förekommande att elever inte upplever grammatikundervisningen som motiverande. Vanligtvis beror bristen av motivation på att elever misslyckas med att se ett nyttoperspektiv med att lära sig grammatiken bakom sitt modersmål. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers användning av positionsverb : En jämförande studie av elever som läser svenska respektive svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maria Dahlberg; [2016]
    Nyckelord :grammatik; positionsverb; svenska som andraspråk; nationellt prov; gymnasieelever;

    Sammanfattning : This thesis examines the use of posture verbs among students in upper secondary education. Posture verbs are difficult to differentiate between and have a wide semantic range. LÄS MER