Sökning: "greenwashing"

Visar resultat 31 - 35 av 337 uppsatser innehållade ordet greenwashing.

  1. 31. To be sustainable or to be fashionable? That is the question... : A quantitative study of the consumer's perspective on CSR in the fast fashion industry

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Maja Hörnell; Emma Alsaker; [2023]
    Nyckelord :CSR; fast fashion; consumer behaviour; purchasing decision; ethic; greenwashing; brand image; CSR; konsumentbeteende; fast fashion; köpbeslut; etik; greenwashing; varumärkesbild;

    Sammanfattning : The purpose of the paper is to create a deeper understanding of the effects a company’s CSR activities have on consumers' purchase decisions in the fast fashion industry. Additionally, how consumers' brand image changes when a company does not meet the criteria for CSR initiatives. LÄS MER

  2. 32. Den ”gröna” ambitionen : en granskning av hur greenwashing yttrar sig inom fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Moa Johansson; [2023]
    Nyckelord :hållbarhet; stadsplanering; marknadsföring; landskapsarkitektur; Hammarby Sjöstad; Västra Hamnen;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur greenwashing yttrar sig inom den fysiska planeringen, med syfte att synliggöra problemet och på detta sätt förebygga att framtida misstag sker. Till en början undersöks ämnet övergripande och senare analyseras planeringsprocessen och resultatet av två olika stadsbyggnadsprojekt, Hammarby Sjöstad i Stockholm och Västra Hamnen i Malmö. LÄS MER

  3. 33. Unpacking the significance of Swedish sustainability reports : An investigative study

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Bendz; Helena Engelbrecht; [2023]
    Nyckelord :Transparency; Fashion industry; Sustainability Report; Communication; Greenwashing; CSR;

    Sammanfattning : The importance of transparency, reliability and credibility in Sustainability Reports in the fashion industry has increased in recent years. We as a society have become more aware of the environmental and social impact we have on the planet. LÄS MER

  4. 34. Konsumentattityder gentemot klädjätten H&M och dess hållbarhetsarbete : En kvantitativ studie på svenska konsumenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Olivia Pihl; Edwin Kallur; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; consumer attitudes; greenwashing; transparency; fast fashion; green marketing; Hållbarhet; konsumentattityder; greenwashing; transparens; fast fashion; grön marknadsföring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur konsumenter upplever klädföretaget H&M:s hållbarhetsarbete och vilka attityder som konsumenterna har gentemot företaget. Detta för att kunna skapa en ökad förståelse och kunskap kring hur hållbarhetsarbete kan påverka konsumentattityder. LÄS MER

  5. 35. EU-taxonomins inflytande på hållbarhetsarbetet inom fastighetsbranschen : Det miljömässiga hållbarhetsarbetet inom fastighetsbranschen: En studie om EU-taxonomiförordningens påverkan och dess roll för en hållbar framtid.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Fredrik Graneld; Ted Hyllert; [2023]
    Nyckelord :Taxonomy; green financing; greenwashing; sustainability; reporting requirements.; Taxonomin; grön finansiering; greenwashing; hållbarhet och rapporteringskrav.;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Klimathotet påverkar vår vardag i större utsträckning än tidigare och driver på mycket av utvecklingen i dagens samhälle. Fastighetsbranschen står för cirka en femtedel av de totala utsläppen av fossila bränslen och 40 procent av energiförbrukningen i Sverige och har därför ett stort ansvar att driva på den gröna omställningen. LÄS MER