Sökning: "gymnasielärare genus"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden gymnasielärare genus.

  1. 1. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Persson; Lovisa Månsson; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; genus; sexualitet; samtycke och relationer; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER

  2. 2. Genus och jämställdhet i svenskundervisningen : Gymnasielärares uppfattningar om hur de undervisar om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; gymnasielärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka uppfattningar gymnasielärare har om sin undervisning om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter. För att besvara studiens frågeställningar valdes metoden semistrukturerad intervju och empirin består av sex intervjuer med svensklärare som alla undervisar på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Sexualitet, samtycke och relationer i den svenska gymnasieskolan : En intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Nymark; Malin Mukka; [2023]
    Nyckelord :High school teachers; heteronormativity; gender identity; curriculum; norm awareness; performativity; sexuality; consent and relationships; sex education.; Gymnasielärare; heteronormativitet; könsidentitet; läroplan; normmedvetenhet; performativitet; sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer. Syftet med studien är att öka kunskapen om hur gymnasielärare upplever arbetet med 2022 års läroplan gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer (SSR) i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapens särskilt kontroversiella frågor.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tove Vinberg; [2022-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; samhällskunskapslärare; kontroversiella frågor; kontrovershantering; lärarstrategier.;

    Sammanfattning : Skolan är en plats där elever med olika åsikts- och värderingsgrunder möts och där kontroverser och diskussioner tar en naturlig plats. Att hantera och diskutera kontroversiella frågor i undervisningen kan vara svårt och utmanande för lärare men också ett måste och en möjlighet för en utbildning som ska verka för demokratins fortlevnad. LÄS MER

  5. 5. Kontroversiella frågor i religionskunskapsundervisning : En intervjustudie om lärares uppfattningar om kontroversiella frågor, undervisningsmetoder och positioneringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Karolina Hill; [2021]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; undervisningsmetoder; positionering; religionskunskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Sveriges utveckling till ett mångkulturellt och mångreligiöst land har de senaste decennierna förändrat vilka frågor vi möter och diskuterar med varandra. Religionskunskap som ämne ska ge elever möjlighet att utveckla en beredskap att förstå och leva i ett samhälle präglat av mångfald. LÄS MER