Sökning: "hälsa barn utomhus"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden hälsa barn utomhus.

  1. 1. “att dansa som höstlöv i en skog jämfört med att göra det på en asfaltsplätt” : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av planerad undervisning utomhus och platsens betydelse  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Pettersson; Linda Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; konstruktion; planerad undervisning; platsens betydelse; undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Denna studie har fokus på planerad undervisning utomhus i förskolan. Syftet med studien var även att synliggöra vilken betydelse platsen för en undervisningssituation tycks ha i förskollärares planering för undervisning utomhus. LÄS MER

  2. 2. Det ska vara roligt att röra på sig : En kvalitativ studie om förskolebarns uppfattningar av rörelseglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Billengren; Anna-Sara Clason; [2023]
    Nyckelord :förskola; barn; fysisk aktivitet; rörelseglädje; barns uppfattningar; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskolebarns uppfattningar och upplevelser av rörelseglädje i förskolan. Studien är kvalitativ och nio förskolebarn som är mellan fyra och sex år gamla har deltagit i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Ja det är bra att vara ute, det är bara så" : - En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring förskolans utomhusvistelse

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Karlsson; Anna Flodemark; [2023]
    Nyckelord :förskolans utomhusvistelse; naturmiljöer; hälsoeffekter; motorik; koordination; utveckling; lärande; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring förskolans utomhusvistelse och hur denna kan påverka barns hälsa, utveckling och lärande. Studien är kvalitativ och har genomförts via semistrukturerade intervjuer med sex verksamma förskollärare på olika förskolor i en kommun i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Utomhusmiljöns påverkan på barns utveckling och lärande samt hälsa : en kvalitativ undersökning om förskollärares och barnskötares uppfattning om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therése Franzén; Linnea Persson; [2023]
    Nyckelord :Adult perspective; development; health; learning; outdoor education; preschool.; Förskola; hälsa; lärande; utomhuspedagogik; utveckling; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : Barn vistas i dagens urbana samhälle allt mindre utomhus trots detta är utomhuspedagogiken en viktig del i förskolans vardag. Tidigare forskning påvisar att utomhusvistelse utgör positiva effekter på barns utveckling och lärande samt hälsa och välbefinnande, trots att det även förekommer faktorer som begränsar till utomhusvistelse. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER