Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag tror ju att det mesta är vilja, vill du tillräckligt mycket då kan du alltid lära dig” : En kvalitativ studie om kunskapsdelningens förutsättningar i  svensk tillverkningsindustri

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Jennie Forsberg; Sanna Bäckius; [2020]
    Nyckelord :Knowledge; Knowledge Sharing; Knowledge Management; enabling and constraining factors for Knowledge Sharing; Kunskap; kunskapsdelning; Knowledge Management; förutsättningar och hinder för kunskapsdelning;

    Sammanfattning : ”Jag tror ju att det mesta är vilja, vill du tillräckligt mycket då kan du alltid lära dig” - En kvalitativ studie om kunskapsdelningens förutsättningar i svensk tillverkningsindustri. Vår kandidatuppsats syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse om vilka förutsättningar och hinder som påverkar kunskapsdelningsprocessen. LÄS MER

  2. 2. ”Att vara rättvis är inte samma sak som att behandla alla likadant”: en studie om Talent Management : En kvalitativ studie om Talent Management inom svenska verkstadsindustrier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Hanna Andersson; Cecilia Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Talent Management; talent; rating; order of succession; competitive advantages; Multinational organizations; Swedish context; Talent Management; Talang; Talanghantering; Gradering; Successionsordning; Konkurrensfördelar; Multinationella organisationer; svensk kontext;

    Sammanfattning : Syftet med kandidatuppsaten är att skapa en större förståelse för hur Talent Management tillämpas hos svenska verkstadsindustrier. Fokuset ligger på hur verkstadsindustrier definierar både begreppen Talent Management och talang. Resultatet visar att deltagande organisationer har spridda definitioner av både Talent Management och talang. LÄS MER

  3. 3. Attraktivt arbete inom äldreomsorgen : Vad kännetecknar en attraktiv arbetsplats för undersköterskor och vårdbiträden?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Kristine Berglind Hallberg; Carina Olsén; [2020]
    Nyckelord :Elderly care; Attractive workplace; Assistant nurses; Care assistant; Home care; Retirement home; Äldreomsorg; Attraktivt arbete; Undersköterskor; Vårdbiträden; Hemtjänst; Omsorgsboende;

    Sammanfattning : Titel: Attraktivt arbete inom äldreomsorgen - Vad kännetecknar en attraktiv arbetsplats för undersköterskor och vårdbiträden? Bakgrund och problematisering: Inom de närmaste åren kommer fler människor vara i behov av omvårdnadsinsatser. Detta på grund av att människan lever längre och därmed också har flera sjukdomsbilder och är i behov av en mer omfattande omvårdnad. LÄS MER

  4. 4. Könsneutral chefsrekrytering : En kvalitativ studie om rekryteringsprocessen och jämställdhetsarbetet i privat och offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Sarah Saunders; Klara Hjalmarsson; [2020]
    Nyckelord :Recruitment; recruitment process; manager recruitment; gender equality; homosociality; characteristics; Rekrytering; rekryteringsprocess; chefsrekrytering; jämställdhet; homosocialitet; egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka och jämföra rekryteringsprocessen av chefer inom privat och offentlig sektor. Vidare är studiens syfte att öka förståelse för hur organisationer arbetar med jämställdhet vid tillsättning av chef. LÄS MER

  5. 5. Tillbaka till verkligheten : En kvalitativ studie om vilka förutsättningar chefer behöver för att implementera kunskaper från ett ledarskapsprogram

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Elina Gredemyr; Elin Hjerén; [2020]
    Nyckelord :Training of transfer; leadership training programs; training motivation; training outcomes; implementation of leadership programs.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns svårigheter för deltagare av ledarskapsutbildningar att implementera kunskaper de får med sig från utbildningen till sitt arbete. Detta kan bli en förlust både för organisationen samt för deltagarens kunskapsutveckling. LÄS MER