Sökning: "h m etik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden h m etik.

  1. 1. En brännhet nyhet : En kvalitativ studie om uppkomsten av krisen i och med H&M:s textilbränning 2017

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Agnes Norberg; [2018]
    Nyckelord :H M; Uppdrag granskning; kris; issues; CSR; Issues management; Nextopia; förväntningssamhället; hållbar kommunikation; agenda setting; hållbara företag;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka den kris som uppstod kring H&M:s textilförbränning 2017 genom att analysera medierapporteringen samt en intervju ur Uppdrag granskning. Uppsatsens problemställningar har undersökt hur denna kris uppkom samt vilka faktorer som låg till grund för denna. LÄS MER

  2. 2. Inte så cool längre coolaste apan i djungeln : Varumärkesbild och attityder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nea Fransson; Hedvig Kahlin; [2018]
    Nyckelord :social media; consumer attitude; ethics; unethical firm behaviour; risk management; sociala medier; konsumentattityd; etik; oetiskt företagshandlande; riskhantering;

    Sammanfattning : I början av året 2018 lanserade modeföretaget H&M en kampanjbild där en mörkhyad pojke bar en tröja med texttrycket ”Coolest monkey in the jungle”. Bilden fick global spridning, H&M kritiserades av media och på företagets egna sociala kanaler ramlade kommentarer in av både positiva och negativa ordalag. LÄS MER

  3. 3. Du ska inte bita den hand som föder dig : En studie på effekterna av religion och etiska värderingars inverkan på internationell marknadsföring i Saudiarabien

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Jenny Vikström; Evelina Manfredsson; [2013]
    Nyckelord :Economics; The impact of culture; ethics and religion; consumer behavior; International marketing; swedishness; Ekonomi; marknadsföring; IKEA; H M; Kulturell påverkan; etik och religion; konsumentbeteende; internationell marknadsföring; svenskhet;

    Sammanfattning : Nyckelord: Kulturell påverkan, etik och religion, konsumentbeteende, internationell marknadsföring och svenskhet. Syfte Syftet med detta examensarbete är att skapa fördjupad förståelse för hur kulturella faktorer, såsom religion och etiska värderingar, påverkar svenska företags utformning av deras internationella marknadsföring med fokus på den saudiarabiska marknaden. LÄS MER

  4. 4. Ansvar på papper : En studie av hållbarhetsredovisningens utveckling under 2000-talets första decennium

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Näslund; Malin Lindvall; [2010]
    Nyckelord :CSR; hållbarhetsredovisning; företagsansvar; intressent; legitimitet;

    Sammanfattning : Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR), har vuxit fram som ett etablerat uttryck förföretags ansvarstagande i frågor rörande etik, moral och miljö. Ett ansvar som efterfrågas i allthögre grad och därmed kräver en transparent och jämförbar presentation. LÄS MER

  5. 5. Corporate Social Responsibility : En studie om svenska konsumenters attityder och köpbeteende

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Jenny Åberg; Ulrika Hoonk; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle kan en tendens urskiljas att ökade krav ställs på företag gällande miljö, etik och sociala frågor. Därmed har begreppet CSR (Corporate Social Responsibility) vuxit fram och många branscher arbetar idag aktivt med socialt ansvarstagande. LÄS MER