Sökning: "hockey identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hockey identitet.

  1. 1. Sponsorer, klotter eller sammarbete? : En studie om sponsringens influens på svenska elithockeyklubbars visuella identitet utifrån ett designperspektiv.

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Jesper Sjölén; Olof Almgren; Pär-Albin Persson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorer; reklamplatser; visuell identitet; SHL; gestaltningsprinciper; hemmatröjor;

    Sammanfattning : Hockey idag är mer än bara en sport och ett tävlingssammanhang, hockey är en marknad som är ekonomiskt både beroende och drivande då klubbarna omsätter flera miljoner kronor per säsong. Detta leder till att företag är villiga att betala mycket pengar till klubbarna för att få exponering i klubbarnas arenor och på lagens matchkläder. LÄS MER

  2. 2. Hockeykillar och hästtjejer: identitet och könsnormer i elevers visuella kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Rosén; Anja Skog; [2022]
    Nyckelord :bildundervisning; elevers visuella kulturer; femininitet; könsnormer; maskulinitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to make a contribution of knowledge about students’ visual cultures and what possibilities and limitations they might pose in visual art education. Semi-structured interviews were conducted with 15-year-old students, which resulted in empirical data consisting of transcriptions of two interviews concerning the visual cultures of ice hockey and horseback riding. LÄS MER

  3. 3. Musik och sport: Med ”tro i våra hjärtan”. : En kvalitativ studie om musiken ochsupportramsornas funktion och användning i hockeysammanhang.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Linn Alsterfors; [2022]
    Nyckelord :Musik; ramsor; hockey; identitet; ljudlandskap;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen efterforskar vilken funktion och användning supportramsor och deninspelade musiken har i hockeysammanhang och för fem unga vuxna i Sverige med intresse förÖrebro hockey, som uppsatsen är avgränsad till. Studien undersöker även om musiken ellersupportramsorna kan ha en roll som identitetskonstruktörer för publiken. LÄS MER

  4. 4. Ett varumärke för framtiden : En kvalitativ studie kring Djurgården IF Hockeys varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Gustaf Walli Walterholm; André Andersson; [2022]
    Nyckelord :Varumärke; Identitet; Elitidrott; Djurgården IF; Hockey; Supportrar; Kommersialisering; ;

    Sammanfattning : Att jobba med sitt varumärke och sin identitet har blivit en vardag för de svenska idrottsföreningarna. Under säsongen 21/22 påbörjade Djurgården IF Hockey ett förändringsarbete kring varumärket vilket efter degraderingen från SHL blev alltmer påtagligt. LÄS MER

  5. 5. Torpedhockey, äta orm och samhällsprojekt. : En fallstudie om utvecklingen av Djurgården Hockeys varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Kevin Törnblom; [2020]
    Nyckelord :Brands; brand identity; financial stability; community work; Varumärken; varumärkesidentitet; ekonomisk stabilitet; samhällsprojekt;

    Sammanfattning : Det är år 2020 få klubbar i svensk elitishockey som är ekonomiskt hållbara och i lägre divisioner når inte klubbarna sportslig framgång utan stora ekonomiska risker. Djurgårdens IF har vunnit flest svenska mästerskap i ishockey för herrar i Sverige och har en verksamhet med en stabil ekonomi samtidigt som klubben år 2020 är i toppskiktet i landets högsta divisioner för herrar, damer och juniorer i ishockey. LÄS MER