Sökning: "hur dyslexi påverkar"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden hur dyslexi påverkar.

  1. 1. Dyslektiker användarupplevelser på webben : En kvalitativ studie om dyslektikers användarupplevelse på webben

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Maria Hansson; Ellinor Forselius; [2023]
    Nyckelord :Technology Acceptance Model; Dyslexi; Användarupplevelse; Tillgänglighet; Användbarhet;

    Sammanfattning : Världen blir bara mer och mer digitaliserad där interaktionen med webbplatser är nästan oundviklig i dagens samhälle. För att göra webbplatser tillgängliga finns WCAG´s riktlinjer för att inkludera fler individer, med eller utan funktionsvariation. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet av digitala nyhetskällor för dyslektiker

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Tomas Zwolinski; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; Dyslexia; Information; Internet; Assistive technology; Tillgänglighet; Dyslexi; Information; Internet; Hjälpmedel;

    Sammanfattning : I Sverige finns det ett lagstadgat krav som kräver att offentliga aktörers webbplatser måste uppfylla särskilda krav som rör digital tillgänglighet. Att digitala dagstidningar inte omfattas av lagen, och inte är tvingade till att leva upp till kraven, kan vara en orsak till att flera undersökningar visar på att dyslektiker inte läser dagstidningar på internet i samma utsträckning som befolkningen utan något funktionshinder. LÄS MER

  3. 3. Anpassningar är som glasögon för elever med dyslexi : Speciallärare, specialpedagoger och logopeders syn på anpassningar i provsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Lindblom; Camilla Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Elever med dyslexi i provsituation; logoped; Skolans profession; Anpassningar; Nationella prov;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera professionens rekommenderade anpassningar för elever med dyslexi i relation till provsituationer i skolan. Studien genomfördes för att finna kunskap om detta ämne eftersom tidigare forskning saknades. Utgångspunkten i studien är Rawls teori om rättvisa samt begreppen likvärdighet och jämlikhet. LÄS MER

  4. 4. Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Cronström; Elin Malm; [2023]
    Nyckelord :assisterande teknik; kompetensutveckling; motivation; self-efficacy; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Cronström Anna och Malm Elin (2023). Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Studie- och yrkesvägledares berättelser kring vägledning med NPF-diagnostiserade gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sandra Hansson; Madeleine Blomkvist; [2021]
    Nyckelord :neurodevelopmental disorders; guidance couseling; special knowledge; highschool; neuropsykiatriska funktionsvariationer; vägledning; specialkompetens; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledarelkompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur studie- och yrkesvägledare, som saknar sakkunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), upplever att vägleda elever med dessa diagnoser på gymnasieskolor. Vi har ämnat ta reda på hur studie- och yrkesvägledare bemöter elevernas behov, samt förbereder eleverna inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER