Sökning: "hur förskollärare bemöter pojkar och flickor i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hur förskollärare bemöter pojkar och flickor i förskolan.

  1. 1. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rola Elkayal; Madelene Bogren; [2023]
    Nyckelord :dance; dichotomy; equality; gender; gendernorms; music; preschool.; dans; dikotomi; förskola; genus; jämställdhet; könsnormer; musik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Sociala könsmönster i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring kön och genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Enström; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; könsidentitet och normer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få fördjupad kunskap om förskollärares uppfattningar om kön och genus i förskolan. Frågeställningarna handlar om hur förskollärare beskriver och bemöter flickor och pojkar utifrån ett genusperspektiv och hur de uppfattar kön och genus i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Både flickor och pojkar behöver utmanas : En studie med fokus på förskollärares bemötande av flickor ochpojkar i förskolans verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Yasmine Mörlin Nyström; Jennifer Gävert; [2019]
    Nyckelord :Gender; gender equality; curriculum; treatment; gender perspective; Genus; jämställdhet; läroplan; bemötande; genusperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare bemöter flickor och pojkar i vardagliga situationer i förskolans verksamhet. Den 1 juli 2019 kommer det ut en reviderad läroplan för förskolan som kommer behandla genus samt jämställdhet mer ingående. LÄS MER

  4. 4. ”Att se individen, inte könet” : pedagogers uppfattning om jämställdhet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karl-Josef Höglund; [2018]
    Nyckelord :Bemötande; jämställdhet; genus; verksamhet; kommunikation; kön och förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund I mitt kommande yrke som förskollärare är jämställdhetsfrågan en viktig del och jag har därför valt att fördjupa mig i denna fråga. I förskoleverksamheten är det en fördel om pedagoger försöker bemöta både pojkar och flickor jämställt och att vi ger barnen samma möjligheter och förutsättningar utan att ta hänsyn till vilket kön de har. LÄS MER

  5. 5. "Ja det här gick ju inte så bra" : En kvalitativ studie om förskollärarens förhållningssätt ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Zabina Lantz; Camilla Persson; [2018]
    Nyckelord :equality; gender; pedagogical approach; preschool; preschool teacher; genus; förhållningssätt; förskola; förskollärare; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens undersökningsområde baseras på genuspedagogiken då det framgår att förskollärarens förhållningssätt brister i bemötandet av flickor respektive pojkar. Syftet med studien var att undersöka på vilket sätt barnen påverkas av att förskolläraren förhåller sig olika beroende på barnets könstillhörighet. LÄS MER