Sökning: "hur kan elever bli delaktiga i sitt eget lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hur kan elever bli delaktiga i sitt eget lärande.

  1. 1. Att samarbeta med kamrater är ingen lyx : det är en absolut nödvändighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; samhällsorienterande ämnen; lärarperspektiv; fenomenografi; sociokulturell teori; lära i samspel;

    Sammanfattning : Inledning Kooperativt lärande är en undervisningsmetod där eleverna lär i samspel med varandra och som har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Den samhällsorienterande undervisningen gynnas av att ha en välstrukturerad undervisning, där det finns ett stödjande klimat, vilket är grunden i kooperativt lärande. LÄS MER

  2. 2. "Jag vill bli hörd" - en studie om hur gymnasieelever med autism ser på sitt eget stödbehov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Gärtner; [2017]
    Nyckelord :autism; elever i behov av särskilt stöd; skolor med begränsat mottagande; sociala praktiker; stödåtgärder;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien kan bidra till att öka kunskapen om hur elever med diagnosen autism ser på sitt eget stödbehov i gymnasieskolan. Diagnosen autism är ett spektrum och olika individer upplever skolgången olika. LÄS MER

  3. 3. Sårbar bedömning, Bedömning för lärande i samband med bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Tunemalm Östin; Anna-Lena Sjöström; [2016]
    Nyckelord :bedömning; språkstörning; språklig sårbarhet; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktSjöström, Anna-Lena och Tunemalm Östin, Eva (2016), Sårbar bedömning, Bedömning för lärande i samband med språkstörning. Speciallärarprogrammet, Fakulteten för Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viveka Dahlbeck; [2016]
    Nyckelord :bedömningsstöd; formativ bedömning; läsutveckling; Nya Språket lyfter; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractEn examensuppsats, avancerad nivå. Handledare: Olof Sandgren, Examinator: Birgitta Lansheim. Dahlbeck, Viveka (2016). Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den. LÄS MER

  5. 5. Reflektion och återkoppling - kan det leda till ökad matematisk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Pernilla Westlander; [2014-04-03]
    Nyckelord :Matematik; Reflektion; Återkoppling; Medvetenhet; Förståelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna undersökning har varit att studera hur elevers förståelse för ämnet matematik påverkas av att skriva en reflektionsdagbok där de även får återkoppling inför nästa lektion. De frågeställningar som har fokus i undersökningen är: 1) Hur påverkas elevernas förståelse av att få reflektera och tänka över vad de lärt sig eller inte lärt sig, och att formulera detta med egna ord i en dagbok? 2) Hur påverkas elevernas förståelse av att få återkoppling på det de skrev inför nästa lektion? 3) Hur påverkas elevernas förståelse av att bli mer medvetna om sitt eget lärande? Teori: Den huvudsakliga inriktningen av vald litteratur i arbetet handlar om hur elever kan göras delaktiga i sitt lärande på bästa sätt. LÄS MER