Sökning: "hur skapas normer"
Visar resultat 11 - 15 av 275 uppsatser innehållade orden hur skapas normer.
11. Antidiskriminerande arbete i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att motverka diskriminering eftersom det är ett problem som påverkar elevers skolgång. Syftet med denna forskningsöversikt är således att sammanställa forskning som visar hur diskriminering kan skapas och motarbetas för att ge lärare verktyg att arbeta mot diskriminering. LÄS MER
12. Vilken är min kultur? : En kvalitativ studie om hur identiteten skapas av att växa upp med två kulturer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Att veta vilken identitet man har i ett samhälle där olika normer och regler finns kan för många vara svårt, minst sagt för de individer som är uppväxta med dubbla kulturer. Undersökningen har utförts med syftet att få en djupare förståelse för hur identiteten hos unga vuxna med invandrarbakgrund har påverkats. LÄS MER
13. Fysisk beröring : strategier för att skapa kontakt och trygghet i fritidshemmet mellan lärare och elev
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den fysiska beröringen sker dagligen i det pedagogiska arbetet i fritidshemmet utan att vi pratar om det. Det sker närsomhelst i olika situationer såsom tröstning, uppmuntran eller konflikt. LÄS MER
14. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER
15. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER