Sökning: "hur skapas normer"

Visar resultat 11 - 15 av 275 uppsatser innehållade orden hur skapas normer.

  1. 11. Antidiskriminerande arbete i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Hansson; Mira Johansson; [2023]
    Nyckelord :Diskriminering; Gymnasieskolan; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att motverka diskriminering eftersom det är ett problem som påverkar elevers skolgång. Syftet med denna forskningsöversikt är således att sammanställa forskning som visar hur diskriminering kan skapas och motarbetas för att ge lärare verktyg att arbeta mot diskriminering. LÄS MER

  2. 12. Vilken är min kultur? : En kvalitativ studie om hur identiteten skapas av att växa upp med två kulturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Enger; Edina Hondozi; [2023]
    Nyckelord :social identity; self-representation; acculturation; bicultural identity; culture; social identitet; självrepresentation; ackulturation; bikulturell identitet; kultur;

    Sammanfattning : Att veta vilken identitet man har i ett samhälle där olika normer och regler finns kan för många vara svårt, minst sagt för de individer som är uppväxta med dubbla kulturer. Undersökningen har utförts med syftet att få en djupare förståelse för hur identiteten hos unga vuxna med invandrarbakgrund har påverkats. LÄS MER

  3. 13. Fysisk beröring : strategier för att skapa kontakt och trygghet i fritidshemmet mellan lärare och elev

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bellander; Helén Linde; Jennifer West; [2023]
    Nyckelord :physical touch; after-school care; fysisk beröring; fritidshem;

    Sammanfattning : Den fysiska beröringen sker dagligen i det pedagogiska arbetet i fritidshemmet utan att vi pratar om det. Det sker närsomhelst i olika situationer såsom tröstning, uppmuntran eller konflikt. LÄS MER

  4. 14. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER

  5. 15. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Nilsson; Jessica Stein; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn; förskola; isärhållning; lärmiljö; fysisk miljö; material; organisering; könsstereotyp;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER