Sökning: "identitet praktik"

Visar resultat 16 - 20 av 139 uppsatser innehållade orden identitet praktik.

  1. 16. Ensamkommande barn: En diskursanalys av den retoriska utvecklingen i USA

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Emily Brookes; [2021-09-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka åtta kommittémöten i den amerikanska kongressens representanthus för att se hur retoriken ser ut kring ensamkommande barn för åren 2015–2019. Specifikt innebär detta att med hjälp av en poststrukturalistisk utgångspunkt hitta de retoriska strategier och sanningsregimer som tillsammans konstruerar förståelsen av ensamkommande barns identitet. LÄS MER

  2. 17. Tillbaka till Kurdistan : En autoetnografisk undersökning om kurdiska kvinnors matlagningspraktiker.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Etnologiska avdelningen

    Författare :Vian Sadwand; [2021]
    Nyckelord :matlagning; kurder; gemenskap; minne; praktik; meningsskapande praktik; sensoriskt minne; kollektivt minne; socialt minne; genus; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om och hur kurdiska kvinnor använder matlagning som en meningsskapande praktik och om matlagningen fungerar som en förstärkare av den egna identiteten. Jag har med hjälp av en autoetnografisk metod undersökt hur kvinnor från min egen släkt förhåller sig till matlagningspraktikens alla delar. LÄS MER

  3. 18. En resa genom kunskapsvärldar : En intervjustudie om SO-lärares beskrivningar av kunskap i relation till läroplanens formulerade kunskapsformer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marcus Danielsson; [2021]
    Nyckelord :Lärare; kunskapssyn; kunskapsformer; bedömning; undervisning; planering; läroplan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka kunskapen om SO-lärares (samhällsorienterande ämnena) beskrivningarav kunskap och att undersöka hur dessa relaterar till läroplanens utvidgade kunskapsbegrepp, vilketuttrycks som att kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet ska förutsätta varandraoch balanseras i undervisningen. Kunskapsbegreppet har en lång historik inom filosofin men är relativtoutforskat i didaktiska sammanhang, vilket kan te sig motsägelsefullt. LÄS MER

  4. 19. Den performativa dårens metod och föreställningen om galenskap : om det okända, det främmande och icke-vetandet som konstnärlig praktik och metod

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonst

    Författare :Yechidah Jessica Karlén; [2021]
    Nyckelord :comedy; unknown; the other; performative arts; standup; philosophy of comedy; laughter; aesthetics; humor; det okända; det främmande; lek; kreativitet; galenskap; estetik; identitet; förnuft; oförnuft; blivande;

    Sammanfattning : This project is researching how a comedy show on insanity could be created and aims to research the subject of madness and the performance of insanity. What is the creative idiot? How can play be an option for understanding the Other? The research is the phenomenology of crazy as the unknown, the stranger and the other. LÄS MER

  5. 20. Stigma i gymnasiesärskolan : - Lärares upplevelser av stigma hos elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victor Steinbrecher; Peter Ingemansson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; Intervjuer; gymnasiesärskola; Stigma; Goffman; Speciallärare med inriktning utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bottnas i vår, som verksamma lärare på gymnasiesärskolan, upplevelse av stigmatisering hos elever på nationella gymnasiesärskolan. Syftet har varit att undersöka om och hur verksamma lärare gymnasiesärskolan upplever stigmatisering hos elever som nyligen blivit placerade på gymnasiesärskolan och hur det påverkar elevernas identitet, lärande och framtidsutsikter. LÄS MER