Sökning: "inflytande i planeringen"

Visar resultat 21 - 25 av 144 uppsatser innehållade orden inflytande i planeringen.

  1. 21. Hållbar framtid

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Sofia Johannesson; Nikolina Franjul; [2022]
    Nyckelord :urban planning; spatial planning; stakeholders in society; urbanization; sustainable development; sustainability goals; Agenda 2030; samhällsplanering; fysisk planering; samhällets aktörer; urbanisering; hållbar utveckling; hållbarhetsmål; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : During the recent decades the conditions for how our cities are developed has gained a more significant role in society, resulting in an increasing need to plan cities that promote sustainable development. This entails challenges in changing the direction of today’s spatial planning into a more sustainable one, a challenge that requires that all stakeholders work together to create attractive cities. LÄS MER

  2. 22. Lantbrukets användning av strategiska verktyg

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Richard Andersson; Jesper Thuresson; [2021]
    Nyckelord :strategisk planering; strategiska verktyg; lantbruk; lantbruksföretag; strategic planning; strategic tools; agriculture; agricultural companies;

    Sammanfattning : Lantbruket består av mestadels mikroföretag där antalet anställda inte är högre än fem per arbetsplats. Mycket fokus har legat på den kortsiktiga planeringen, där beroende på hur året sett ut har haft ett stort inflytande över de beslutet som tagits inom produktionen. LÄS MER

  3. 23. Lek i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ottilia Igelström; [2021]
    Nyckelord :play; play and learning; preschool teachers´ approach; lek; lek och lärande; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Genom hela förskollärarutbildningen har lekens betydelse för barns lärande varit tydlig och att vi som förskollärare har ett ansvar att se till att leken ligger till grund för allt som vi gör i förskolan. Syftet med denna studie är att belysa förskollärares förhållningssätt till barns lek i planeringen av verksamheten och på så sätt bidra med kunskap kring hur leken kan ta form i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 24. En bro eller en ö : En studie av elevers upplevelse av Introduktionsprogrammets yrkesintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Lilja; [2021]
    Nyckelord :Förståelse; inflytande; KASAM; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om elevers känsla av sammanhang på Introduktionsprogrammets yrkesintroduktion utifrån begreppen förståelse, mål och inflytande. Frågeställningarna är huruvida eleverna vet vilket program de går och vad detta innebär, samt hur skolans sätt att organisera sitt yrkesintroduktionsprogram påverkar elevernas känsla av sammanhang och om de upplever sig ha inflytande över sin utbildning. LÄS MER

  5. 25. Den fria leken i förskolan : En kvalitativ studie om den fria lekens innebörd utifrån förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Farah Moradi; Fadya Al-Mayah; [2021]
    Nyckelord :förskolan; fri lek; inflytande; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma förskollärare beskriver den fria lekens innebörd i den dagliga verksamheten. Enligt förskolans läroplan nämns det olika beskrivningar hur leken kommer in i förskolans verksamhet men läroplanens otydlighet kring fria leken kan bidra till att det finns ett tolkningsutrymme som lämnas till förskollärarna. LÄS MER