Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Högläsning som ett pedagogiskt verktyg : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johan Dybeck Elofsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; middle school; reading comprehension; word development; reading in school; Högläsning; mellanstadiet; läsförståelse; ordförståelse; läsning i skolan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning i sin svenskundervisning på mellanstadiet. Undersökningen utfördes på en mellanstadieskola i mitten av Sverige. Studien undersökte lärarnas syfte med högläsning samt hur de använder högläsning i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Skånepågen blir dialektlös pojke? : En adaptionsanalys av Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, transformeringen från bok till film

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :Selma Lagerlöf; Children s literature science; Sweden; Adaption;

    Sammanfattning : Selma Lagerlöf's story about Nils Holgersson, The wonderful Adventures of Nils (1906-1907), is unique in several different ways. It was innovative for its time and it was the first school book written as a story, which makes it an interesting foundation to build an essay upon. LÄS MER

  3. 3. Inskolning och integrationsarbete i mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dimitra Karagiani; Cecilia Lind; [2021]
    Nyckelord :inskolningsprocess; integration; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Vårt arbete har fokus på integration samt inskolningsprocesser i mångkulturella områden och hur verksamma förskollärare beskriver att arbetet fungerar. Forskningen som används i arbetet belyser hur viktigt det är att i förskolan besitta ett interkulturellt förhållningssätt. LÄS MER

  4. 4. Att läsa om utanförskap för att förstå tillhörighet : Om intersektionalitet och självbiografiska romaner om adoption i skolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennifer Sundelin; [2021]
    Nyckelord :literary analysis; didactic reading; intersectionalit; identity categories; adoption; adoption memoires; democratic values; litteraturvetenskap; didaktisk läsning; intersektionalitet; identitetskategorier; adoption; självbiografisk roman; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en textnära läsning av Gul utanpå (Lundberg, 2013), en självbiografisk roman om Patrik Lundberg som är adopterad från Korea till Sverige. I sin berättelse om resan tillbaka till födelselandet ger han en berörande skildring av hur det är att upptäcka sina rötter. LÄS MER

  5. 5. Att främja elevers läslust och läsmotivation : Hur lärare i årskurs 4-6 genomför litteraturundervisning med fokus på elevers läslust och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Cecilia Netzell; [2020]
    Nyckelord :Literature teaching; reading; reading enjoyment; motivation to read; reading ability; teacher as role model for reading; Swedish as a school subject; Litteraturundervisning; läsning; läslust; läsmotivation; läsförmåga; läsande förebild; ämnet svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 genomför litteraturundervisning i ämnet svenska för att främja elevers läslust och läsmotivation. Syftet fördjupas vidare i vilka metoder lärare använder när de arbetar med läsning i klassrummet, vad lärare anser kan påverka elevers läslust och läsmotivation, samt deras egen inställning till läsning och om den kan ha inverkan på hur de i sin undervisning lyckas intressera elever för läsning. LÄS MER