Sökning: "internationalisering i småföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden internationalisering i småföretag.

  1. 1. Digitalisering och dess verkan under internationaliseringsprocessen : En kvalitativ studie om hur småföretag upplever att digitalisering påverkar internationaliseringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sedat Karakas; Zakaria Dalmar; [2021]
    Nyckelord :Digitization; Small businesses; Internationalization; Growth; Mental distance; Liability of foreignness and Liability of outsidership.; Digitalisering; Småföretag; Internationalisering; Tillväxt; Psykiskt avstånd; Liability of foreignness och Liability of outsidership;

    Sammanfattning : The internationalization process is a well-researched and explored topic. However, many older models do not consider digitization as a phenomenon. Nor is any further consideration given to the smaller companies. LÄS MER

  2. 2. Risker och riskhantering i svenska små företag

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniel Viklander; Fredrik Örnstedt; [2019]
    Nyckelord :Risks; Risk Management; RM; SME; Small Businesses; Risker; riskhantering; RM; SME; småföretag;

    Sammanfattning : Risker och riskhantering är ett ämne som har fått en stor betydelse i dagens samhälle, inte minst som en följd av finanskrisen. Det finns ett flertal studier på området men dessvärre finns det idag betydligt färre studier om riskhantering som riktar in sig på småföretag, trots det faktum att cirka 96 procent av Sveriges 1,2 miljoner företag är just småföretag. LÄS MER

  3. 3. Hur utvecklas förtroende? : En studie om ett litet svenskt företags internationella relationer.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Lindqvist; Torneklint Vendla; [2019]
    Nyckelord :Internationalisering; relationer; förtroende; småföretag; kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens globala samhälle finns det stora möjligheter för företag att nå internationella marknader. Om företag väljer att expandera till dessa internationella marknader möts de av olika utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Hur småföretag kan utvärdera sin webbplats med hjälp av webbanalys

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Sara Hellman; [2017]
    Nyckelord :web analytics; small business; digitization; internationalization; website; google analytics; literature study; webbanalys; småföretag; digitalisering; internationalisering; webbplats; google analytics; litteraturstudie;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen kommer jag att presentera hur och varför småföretag bör använda sig av webbanalys för att utvärdera sin webbplats. Webbplatsen är en del av företagens digitalisering och möjliggör en internationell expansion, en viktig satsning för att minska beroendet av den konkurrensutsatta lokala marknaden som många företag i Sverige upplever som hämmande för sin tillväxt idag. LÄS MER

  5. 5. Made in Sweden : Små teknikintensiva tjänsteföretags val av etableringsform vid internationalisering

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :John Sparrefors; Anton Fjellström; [2015]
    Nyckelord :SMEs; Internationalization; Entry form; Service; Technology; SMF; Internationalisering; Etableringsform; Tjänst; Teknik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Småföretag i Sverige har fått en ökad betydelse i näringslivet. Bland annat kommer idag 60 procent av näringslivets bidrag till landet från småföretagare. För att underbygga framtida tillväxt och utveckling är det viktigt att företagen kan etablera sig även på internationella marknader. LÄS MER