Sökning: "internationalisering utomlands"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden internationalisering utomlands.
1. Att vara skattskyldig i Sverige? - En beskrivning av skattesystemets utveckling med utgångspunkt i fysiska personers beskattning i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Sedan kommunalskattelagen (1928:379), KL, infördes år 1928, har oinskränkt skattskyldighet för fysiska personer förelegat vid bosättning eller vid stadig-varande vistelse i Sverige. Stadigvarande vistelse har inte definierats i lagtext, men den allmänna uppfattningen har sedan 1928 varit en vistelse överstigande sex månader. LÄS MER
2. Logistiklösning för att expandera inom EU
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomiSammanfattning : Denna studie har undersökt vilket distributionsalternativ som bör implementeras vid en expansion inom EU ur ett service- och kostnadssynsätt. Studien har använt sig av ett fallföretag och teorier för att besvara vilken distributionslösning som är lämpligast. LÄS MER
3. Development of an International Expansion Framework for Transportas a Service Start-ups : Empirical Review in the German Transport Market
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : With the transport sector being one of the major contributors to global CO2 emissions and a projected growth of emissions by another 16 percent until 2050, the need for new innovative and sustainable solutions for the transport industry arises. These endeavours are what emerging start-up enterprises want to deliver with their novel Transport as a Service business model. LÄS MER
4. Vikten av sociala nätverk vid företagsetablering utomlands : En studie av svenska och franska entreprenörer
Magister-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: I dagens globaliserade samhälle är länder till stor del sammanknutna ochmarknader betraktas snarare som nätverk av relationer än som klassiska marknader därolika aktörer verkar oberoende av varandra. Existerande forskning utgår i hög grad frånantagandet att små och medelstora företag redan har utvecklade affärsnätverk somsträcker sig över hemlandets gränser vid tidpunkten för internationalisering. LÄS MER
5. Outdoorbranschen - den jordnära vägen till internationell verksamhet : En studie om internationella marknadsval
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Bakgrund Intresset för friluftsliv ökar markant inom Sverige. Det finns en enorm efterfrågan på svenska outdoorprodukter som är kända för sin kvalitet, design och funktionalitet -de har ett mycket gott rykte utomlands. Internationalisering blir en allt större del i outdoorföretagens verksamheter. LÄS MER