Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Estetiska lärprocesser, nytta eller nöje? : En komparativ studie mellan Sverige och Ghana.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Lindroth; Cornelia Löfvall; Johanna Olsson; [2017]
    Nyckelord :estetik; språk; estetiska lärprocesser; undervisning; Sverige; Ghana; jämförelse;

    Sammanfattning : Inledning: Utgångspunkten i det här examensarbetet har varit estetiska lärprocesser i språkundervisningen. Studien har syftat till att jämföra språkundervisningen i Sverige med språkundervisningen i Ghana. Forskning har visat att estetiska lärprocesser har en viktig roll i elevers språkutveckling (Wiklund 2009). LÄS MER

  2. 2. En chill lektion, skulle jag säga : En kvalitativ intervjustudie om svenska och nederländska elevers syn på bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jens Garcia; [2016]
    Nyckelord :Ämneskonception; ramfaktorer; syfte; bildämnet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vilken syn eleverna i Nederländerna, ett land som aktivt jobbar för att ungdomar ska intressera sig i kultur, och eleverna i Sverige har på bildämnet. Forskningsfrågorna bestod av att ta reda på hur eleverna uppfattar undervisningen, vad de uppskattar mest i det och vilket syfte de tror att det uppfyller. LÄS MER

  3. 3. Biologiundervisning på gymnasiet: en jämförelse mellan Sverige och Tyskland

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elke Lüllau; [2014]
    Nyckelord :biologi; gymnasienivå; jämförelse; styrdokumnet; studenten; Abitur; Tyskland; Sverige;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om en jämförelse av Sveriges och Tysklands skolsystem på gymnasienivå. Syftet är, att utifrån ett lärarperspektiv analysera hur de två olika skolsystemen påverkar undervisning i ämnet biologi. LÄS MER

  4. 4. Förskoleklassen i Grekland och Sverige. En jämförelse av de nationella läroplanerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eleni Fouskaki; [2011]
    Nyckelord :Bolognadeklarationen; demokrati; dokumentanalys; förskoleklass; komparation; läroplan; utbildningssystem; värdegrund; ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : I den här studien kommer jag att jämföra läroplanerna för det obligatoriska skolväsendet ochförskoleklassen i Sverige och Grekland. Valet av länderna förefaller naturligt eftersom jag är engrekiska som lever i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Åland - en kontext mitt emellan Sverige och Finland : en jämförande diskussion om hur man organiserar verksamheten för sexåringar i relation till styrdokument och resultaten i PISA

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Caroline Andersson; [2011]
    Nyckelord :Styrdokument; läroplaner; förundervisning; förskola daghem; förskoleklass; PISA; OECD; utbildningssystem; Åland; Finland; Sverige;

    Sammanfattning : Undersökningen i arbetet syftar på att jämföra de gällande styrdokument som skall efterföljas i förundervisningen i Finland och på Åland och motsvarande i Sveriges förskoleklass. Vidare vill jag genom e-intervjuer till personer med yrkeskompetens undersöka olikheter som finns gällande hur länderna arbetar inom verksamheterna där sexåringarna befinner sig i, faktorer som skiljer länderna åt inom daghemmets och förskolekassens värld samt få ta del av deras synpunkter och funderingar kring ländernas vision om vad just deras sexåringar skall befinna sig i för miljö året innan de börjar årskurs ett. LÄS MER