Sökning: "jämställdhet då och nu"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden jämställdhet då och nu.

  1. 1. “Förutfattade meningar och olika måttstock tillämpas på kvinnor - i evighet, amen” - En kvalitativ innehållsanalys av kvinnliga politikers självbiografier

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Josefine Vestergaard; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga politiker; manlig organisationsstruktur; jämställdhet; könsneutral ideologi; ojämlikhetsregimer; könsstrukturer; rasande stillastående.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kvinnors upplevelser och erfarenheter av politiska uppdrag präglas av en manlig organisationsstruktur och dominans, där männen är de som bestämt reglerna och har tolkningsrätten till dessa. Detta har inneburit att kvinnors intåg i den politiska eliten varit lång och svår, och än idag har kvinnliga politiker inte samma villkor som sina manliga kollegor. LÄS MER

  2. 2. “Men om det blir som jag tror så kommer samhället att vara jämställt mellan kvinnor och män om några år.” : En kvalitativ studie om svenska elevers uppfattningar om jämställdhet då, nu och sedan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Sinclaire; Jacob Titze; [2023]
    Nyckelord :education; gender equality; history; historical consciousness; national test;

    Sammanfattning : Gender equality has long been a part of the curriculum for the Swedish school system. The subject is meant to permeate all aspects of school operation and teachers' education in the classroom. History as a subject is no exception. Although it is part of the school curriculum and practice, there is a lack of studies concerning the topic. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER

  4. 4. Hållbar verksamhetsstyrning i svenska organisationer : En kvalitativ intervjustudie på hur svenska organisationer styr mot hållbarhet och vilka styrverktyg som används

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ebba Hansson; Adam Johansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete, Civilekonomprogrammet, Controllerfördjupningen, 30hp - 4FE18E  Bakgrund och problem: Hållbarhet är ett koncept som inom näringslivet blivit högaktuellt under de senaste åren där medvetenheten kring klimatförändringar, förbrukning av naturresurser samt bristande social jämställdhet ökat betydligt. Hållbarhet är den förmågan att kunna möta dagens behov utan att äventyra framtida generationers behov genom de tre aspekterna ekonomisk- social- och miljömässig hållbarhet. LÄS MER

  5. 5. Elevernas relationsskapande i leken på fritidshemmet : En studie om pedagogers barnperspektiv på elevernas förhållningssätt till varandra på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sophie Karlberg; Daniel Lundin; [2019]
    Nyckelord :Gender norms; Identity development; relations; peer groups; power structures; status; social interaction; play; after-school center; educator; Genusnormer; identitetsutveckling; relationer; kamratgrupper; maktstruktur; status; social interaktion; lek; fritidshemmet; pedagog;

    Sammanfattning : The aim of this study was to get a greater understanding of children´s approach to each other in the after school center. We used a qualitative method consisting of interviews to collect the material to our study. We interviewed five educators that worked in the after school center and focused on their child perspective. LÄS MER