Sökning: "jämställdhet mellan kvinnor och män arbete"

Visar resultat 16 - 20 av 116 uppsatser innehållade orden jämställdhet mellan kvinnor och män arbete.

  1. 16. IT-utveckling med hänsyn till genus : En tematisk innehållsanalys av konferensen Gender & IT för 2014 respektive 2018

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Selberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; IT; Könssterotyper;

    Sammanfattning : Teknik och artificiell intelligens tar större och större plats i våra liv. När övervägande delen av utvecklarna är män, riskerar vi att kullkasta årtionden av arbete för genus-jämställdhet med enutveckling som baseras på könsstereotypa normer istället för att ta hänsyn till verkliga behov. LÄS MER

  2. 17. Heltid som norm? : En kvalitativ forskning om faktorerna som ligger till grund för den höga andelen deltidsanställda kvinnor inom Laholms kommuns kvinnodominerade verksamheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Steinsson Elma; Anna Larsson; [2022]
    Nyckelord :Gender equality; Part-time workers; Laholms municipality; Underlying factors; Working conditions; Emotional work; Intersectionality; System; Life-world; Jämställdhet; Deltidsanställning; Laholms kommun; Bakomliggande faktorer; Arbetsmiljö; Emotionellt arbete; Intersektionalitet; System; Livsvärld;

    Sammanfattning : Andelen deltidsanställda kvinnor inom Laholms kommuns verksamheter är hög. För att ändra det behövs kunskap kring bakomliggande faktorerna till valet av deltidsarbete. Kommunen saknar den kunskap som behövs för att kunna nå målet med projektet Heltidsresan. LÄS MER

  3. 18. Könsrelaterad marknadsföring inom bilförsäljning : En studie om hur kvinnor och män framställs på sociala medier inom bilförsäljningsbranschen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ida Rimark; Fanny Melin; [2022]
    Nyckelord :Gender-related marketing; car sales; marketing strategies; social media; Könsrelaterad marknadsföring; bilförsäljning; marknadsföringsstrategier; sociala medier;

    Sammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationen mellan företag och konsument ökat på sociala medier även inom bilbranschen. Runtom i världen använder bilförsäljare sociala medier som plattformar för marknadsföring av sina respektive verksamheter både som generalagent och återförsäljare. LÄS MER

  4. 19. Kvinnors karriärmöjligheter inom medelstora revisionsbyråer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Veronica Packalén; Tilda Waldau; [2021]
    Nyckelord :Audit; gender equality; women s career opportunities; glass ceiling; gender labeling; organizational structure; organizational culture; Revision; jämställdhet; kvinnors karriärmöjligheter; glastak; könsmärkning; organisationsstruktur; organisationskultur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att förklara vilka faktorer som spelar in i kvinnliga revisorers karriärval samt hur glastak och jämställdhet upplevs av kvinnliga revisorer inom medelstora revisionsbyråer. Syftet kommer att besvaras med hjälp av två frågeställningar; Vilka faktorer spelar in i kvinnliga revisorers karriärval inom medelstora revisionsbyråer? Upplever kvinnliga revisorer inom medelstora revisionsbyråer att de har samma möjligheter att utveckla ett bra samspel mellan hem och arbete som manliga revisorer? Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk presenterar inledningsvis kvinnors förutsättningar i tidigare mansdominerade branscher och hur könsmärkning av yrkesroller leder till att traditionella könsordningar upprätthålls. LÄS MER

  5. 20. När män klappar varandra på axeln och “göttar vidare” : Kvinnors upplevelser av karriärs och utvecklingsmöjligheter i fastighetsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ellinor Petersson Lygner; Sofia Widmark; [2021]
    Nyckelord :fastighetsbranschen; jämställdhet; kön; homosocialitet; glastak; maktstruktur; könsfördelning;

    Sammanfattning : Det finns könsstrukturer i arbetslivet som skapar olika hinder och möjligheter för kvinnorna i deras karriär och utveckling. Kvinnor och män återfinns på olika positioner och nivåer i organisationshierarkin. LÄS MER