Sökning: "jämställdhet mellan pojkar och flickor"
Visar resultat 21 - 25 av 114 uppsatser innehållade orden jämställdhet mellan pojkar och flickor.
21. Pojkar och flickor ska behandlas lika, fast ändå inte : En studie om pedagogers konfliktlösningsstrategier och ambivalenta uppfattningar om konflikthantering och jämställdhet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Dagligen uppstår konflikter på förskolan mellan barn eller mellan barn och pedagog som många gånger inte främjar jämställdheten mellan pojkar och flickor. Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om konflikthantering i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv då ytterst få tidigare studier undersökt detta. LÄS MER
22. Flickor och pojkar i dagens läromedel. : En undersökning med fokus på könens förekomst och framställning inom läromedel.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i att undersöka hur läroböcker inom SO-ämnet framställer pojkar och flickor i relation till de könsnormer som finns. Vidare ställs resultatet av studien i relation till läroplanens utlåtande om hur skolor och de enskilda lärarna ska arbeta med genus och jämställdhet. LÄS MER
23. Briljant jämställt? : En läromedelsanalys av hur läromedel i svenska som andraspråk visar på jämställdhet mellan flickor och pojkar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : .... LÄS MER
24. Innehållsanalys av cykelplaner med ett jämställdhetsperspektiv : En granskning av sex svenska kommuner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad, GISSammanfattning : Genom integrering av jämställdhet kan medborgarnas intressen och rättigheter tillgodoses och beaktas. Ett jämställdhetsperspektiv är ett brett begrepp och fångar in flera olika aspekter och bidrar till ökad social hållbarhet. LÄS MER
25. Det pojkar kan göra, kan också flickor : En studie om jämställdhet i matematikundervisningen.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Studien har syftat till att undersöka jämställdhet i matematikundervisningen i två olika länder, Sverige och Ghana. Detta genom att undersöka verksamma lärares tankar kring flickors och pojkars uppträdande i matematikundervisningen samt hur lärarna anser att de agerar gentemot flickor och pojkar och hur de behandlar dem. LÄS MER