Sökning: "jämställdhet mellan pojkar och flickor"

Visar resultat 6 - 10 av 114 uppsatser innehållade orden jämställdhet mellan pojkar och flickor.

  1. 6. Pojkar, ge nu flickor möjligheten att bestämma sitt eget betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pontus Kozan; [2022]
    Nyckelord :elever; egenmakt; idrottsundervisning; könsmönster; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur eleverna upplever könsmönster och hur egenmakt uppfattas i idrottsundervisningen. Detta ledde in på följande frågeställningar: 1.      Hur ser elever på egenmakt under ordinarie idrottsundervisning? 2. LÄS MER

  2. 7. “Böcker är en tillgång när man jobbar med barn om jämställdhet” : - En intervjustudie med förskollärare om deras beskrivning och användande av skönlitteratur för jämställdhetsuppdraget

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Jansson; Alexandra Hayek; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Jämställdhet; Könsneutral; Normkritik; Kön;

    Sammanfattning : Kön som beskrivs som socialt konstruerat medför en diskussion om könsneutralitet. Förskollärare kan stötta barn i att upptäcka och motsätta könsnormer som föreskrivs flickor och pojkar genom skönlitteratur där de får upptäcka olika sätt att vara på. LÄS MER

  3. 8. ”Lejonet var en lätt match för Blorpen” : Görandet av könsnormer i bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Lina Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Doing gender; picture books; stereotypical gender norms; preschool; equality; Göra kön; bilderböcker; stereotypiska könsnormer; förskola; jämställdhet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle får pojkar och flickor olika möjligheter beroende på kön. Även fast Sverige förstås vara ett av världens mest jämställda länder återfinns ojämställdhet inom en rad områden där flickor och pojkar begränsas p.g.a. LÄS MER

  4. 9. ”De kan hämmas utifrån traditionella könsmönster och mista chansen att utveckla sin egen kreativitet”. : En intervjustudie med sex förskollärare om könsmönster och könstillhörighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Östling; [2021]
    Nyckelord :Könsmönster; könstillhörighet; genus; förskolan; förskollärare; intervjuer.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har som syfte att ta reda på hur några förskollärare tolkar och omsätter några av läroplanens, Lpfö:s, skrivningar om könsmönster och könstillhörighet. Undersökningens metod består av sex intervjuer med förskollärare som gjordes med stöd av en intervjuguide. LÄS MER

  5. 10. Kampen om talutrymmet - en fråga om kön? : En studie om fördelningen av talutrymmet mellan flickor och pojkar i en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Jensen; [2021]
    Nyckelord :gender; gender roles; equality; Genus; könsroller; talutrymme; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur talutrymmet fördelas i en förskoleklass samt hur lärare resonerar kring fördelningen av talutrymmet. Tidigare forskning visar på att pojkarna dominerar talutrymmet. LÄS MER