Sökning: "jazzsång"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet jazzsång.

  1. 1. Kroppen som instrument : Metoder, utmaningar och möjligheter

    L3-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz; Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lina Nyberg Ljungqvist; [2021]
    Nyckelord :jazzsång; improvisation; pedagogik; samspel; kritik;

    Sammanfattning : Denna text är ett självständigt arbete som genomfördes inom ramen för den högskolepedagogiska kursen på Kungliga Musikhögskolan (KMH) läsåret 2020/2021. Syftet med arbetet är att, med ett högskolepedagogiskt perspektiv, belysa ämnet jazzsång med utgångspunkt i såväl mina egna som andras uppfattningar om ämnet. LÄS MER

  2. 2. Sångerska, harpist, kompositör, arrangör, administratör : om att axla flera roller samtidigt

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Anna Jalkéus; [2015]
    Nyckelord :Anna Jalkéus; examenskonsert; jazzsång; komposition; arrangering; harpa;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver arbetet med min examenskonsert. Som jazzsångerska, harpist, kompositör och arrangör (och även under arbetets gång administratör för projektet) beskriver jag hur jag upplever det vara att axla flera roller samtidigt. LÄS MER

  3. 3. ”Intuitiva känslor” och ”tydliga förstoringar” - om genreskillnader i sångpedagogers arbete med uttryck

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristin Ladström; [2014]
    Nyckelord :sång; sångundervisning; uttryck; genre; jazzsång;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att undersöka och tydliggöra sångpedagogers arbete medgenrespecifika uttrycksmedel. Jag vill alltså undersöka vilka skillnader som finns mellangenrerna jazz och klassisk musik i sångpedagogers arbete med uttryck. LÄS MER

  4. 4. Sång i jazzgenren på gymnasienivå : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på undervisning och arbetssätt inom genreområdet jazz

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Nellie Waite; [2013]
    Nyckelord :jazz; upper secondary school; high school; vocal teacher; teaching; tool; socio-cultural perspective; jazz; gymnasiet; improvisation; sångpedagog; undervisning; redskap; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad insikt i hur sånglärare med utgångspunkt i kursplanens mål om genrebreddning hanterar genreområdet jazzsång i sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Genom att intervjua fyra sångpedagoger verksamma på gymnasiets estetiska program har jag tagit reda på vad som enligt dem kan betecknas som ett genreenligt sound eller genrespecifika egenskaper speciellt viktiga för jazzsång, hur dessa kunskaper kan förmedlas till eleverna samt hur sångpedagoger använder sig av jazzsångens genrespecifika element i sångundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Den Klassiska Jazzsångerskan - En studie om klassisk sång, jazzsång och kombinationen av dessa.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Helena Hagström; [2011]
    Nyckelord :sångteknik; sångpedagogik; musikaliskt uttryck; jazzsång; klassisk sång; singing education; singing technique; musical expression; classical singing; jazz vocals; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra klassisk sång och jazzsång, vad som karaktäriserar de båda sångsätten och vilka möjligheter som ges i ett parallellt musicerande inom båda genrerna. Kvalitativa intervjuer har genomförts med fyra sångpedagoger som alla har kunskaper om undervisning inom både jazzsång och klassisk sång samt erfarenheter av eget musicerande. LÄS MER