Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är platsannonser inom läraryrket jämställda? : En kvantitativ innehållsanalys av könskodning i platsannonser inom den svenska grund- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ebba Tibell; Emma Svensmo; [2023]
    Nyckelord :Könskodning; könskodade ord; arbetsmarknad; kompetensförsörjning; rekrytering; platsannonser; kön; genus; lärare; könssegregering; könsintegrering;

    Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad är mycket horisontellt könssegregerad vilket innebär att kvinnor och män arbetar i olika sektorer, yrken och branscher. Endast fyra av de 30 största yrkesgrupperna var könsintegrerade år 2018 och en av dessa var gymnasielärare. LÄS MER

  2. 2. Bakom den kodade fasaden : En kvalitativ studie av könskodning i platsannonser för könssegregerade yrken i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johanna Löndén; Hanna Ogenborn; [2023]
    Nyckelord :arbets- och organisationspsykologi; könskodning; platsannonser; könsegregering; könsskillnader; ;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöktes förekomsten av könskodning i platsannonser inom de mest könssegregerade yrkena i Sverige. Studien omfattade tre kvinnodominerade yrken (sjuksköterska, barnskötare, förskolelärare) och tre mansdominerade yrken (snickare, installations- och serviceelektriker, motorfordonsmekaniker). LÄS MER

  3. 3. Vilka personliga egenskaper efterfrågas vid rekrytering av HR-specialister? En innehållsanalys av könskodade platsannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Lovisa Skoglundh; [2022]
    Nyckelord :könskodning; genus; personliga egenskaper; platsannons; HR-specialist; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att kartlägga hur platsannonser för den kvinnodominerade yrkesgruppen HR-specialister idag är formulerade när det gäller efterfrågade personliga egenskaper. Syftet är vidare att analysera om dessa egenskaper är könskodade samt att kartlägga vilka konsekvenser som kan uppstå för företag och den sökande om de efterfrågade personliga egenskaperna i platsannonser formuleras relaterade till genus. LÄS MER

  4. 4. Engagerad eller driven?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Sofie Martinsson; [2021]
    Nyckelord :Könskodning; platsannonser; kompetensförsörjning; könsegregering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det svenska arbetslivet är horisontellt könssegregerat. Kvinnor och män arbetar, till stor grad, inom olika sektorer, branscher och yrken. En metod för att få in rätt kompetens i organisationer är kompetensförsörjning och platsannonser används ofta för att utlysa tjänster. LÄS MER

  5. 5. En nykter dräng får god arbetsförtjenst : En genusanalys av platsannonser i Nya Wermlands-Tidningen 1885-1905

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Märta Löfgren; [2020]
    Nyckelord :gender; working life; work; job advertisements; genus; arbetsliv; arbete; platsannonser; Nya Wermlands-Tidningen; NWT;

    Sammanfattning : Kvinnoforskare är eniga att det under historiens gång existerat en kvinnlig underordning. I hemlivet hade de två könen olika uppgifter; kvinnans plats var i hemmet, där hon tog hand om hushållet och familjen, medan mannen skulle arbeta utomhus. LÄS MER