Sökning: "könsroller skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 114 uppsatser innehållade orden könsroller skolan.

  1. 16. Barnlitteraturens dolda hemligheter : En litteraturstudie av genusroller i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Robin Magnusson; Edvard Holmlund; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; genus; könsidentitet; könsroller; motsatsschema; multimodala böcker;

    Sammanfattning : Samhället lägger stort fokus på könsroller och genustänk samtidigt som Skolverket lägger fokus på att elever behöver läsa mer i skolan. Därför har vi valt att analysera hur könsroller framställs i barnlitteratur. LÄS MER

  2. 17. Att främja pojkar i skolan : En genusanalys av studiefrämjande strategier med fokus på läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ada Lundvik Kostamo; Cornelia Andersson; [2021]
    Nyckelord :reading; gender; literacy; läsfrämjande; könsroller;

    Sammanfattning : For years, Swedish boys have earned lower grades than girls in many school subjects. The reasons for this and how to tackle the problem is widely debated. This study investigates literature aimed to aid teachers in raising boys’ performance in school with an emphasis on reading. LÄS MER

  3. 18. Karaktärsskapande : En normkreativ undersökning av spelvärldens karaktärer utifrån en fokusgruppsintervju och eget gestaltande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Camilla Ranta; [2021]
    Nyckelord :Karaktärsskapande; spelkaraktärer; Leauge of Legends; visuell kultur; spel;

    Sammanfattning : Studier av representationen av kvinnor och män i spel, som i många andra medier, faller ofta inom ramen av genusvetenskap och diskuteras flitigt inom den kontexten. Vilket inspirerade mig med denna studie att utforska hur spelkaraktärers utseenden, förmågor och representation påverkar individer och hur jag som framtida lärare skulle kunna arbeta med detta i skolan när vi talar om könsnormer och skönhetsideal. LÄS MER

  4. 19. “Vi bjuder in massvis av tjejer, låser ytterdörren och sen hånglar vi” : – En litteraturanalys av Berts dagbok ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Tydén; Olivia Wahlgren; [2021]
    Nyckelord :Sören Olsson; Anders Jacobsson; Berts dagbok; genus; didaktik; normer; litteraturanalys; könsroller; sexism; normbrytande beteende; normkonformativt beteende;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ studie där vi analyserar Berts dagbok (Sören Olsson & Anders Jacobsson 1993) och Berts dagbok (Olsson & Jacobsson 2015) ur ett genusperspektiv. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka normer som framkommer och om det skett någon förskjutning kring dessa mellan böckerna. LÄS MER

  5. 20. Ett spöke går runt i skolan : En kritisk diskursanalys av läromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Palm Althén; Viktor Sekulic; [2021]
    Nyckelord :Genusperspektiv; kritisk diskursanalys; hegemoni; läromedel; yrkesförberedande program; likvärdig utbildning; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka läromedel i kurserna Svenska 1 och Svenska som andraspråk 1, och denna undersökning avgränsas till de kapitel som behandlar skönlitteratur. Dessa analyseras med en kritisk diskursanalys utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER