Sökning: "kamratrelationer förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden kamratrelationer förskolan.

  1. 16. Förskolans fysiska miljö och barns kamratrelationer : En enkätstudie om förskolepersonals tankar kring hur och varför den fysiska miljön påverkar barns kamratrelationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Valenzuela Kielo; [2019]
    Nyckelord :Affordances; didactics; environment; interaction; learning; peer relationships; physical environment; play; preschool; social environment; Affordances; didaktik; erbjudande; fysisk miljö; förskola; kamratrelationer; lek; lärande; miljö; samspel; social miljö;

    Sammanfattning : En stor del av lärandet i förskolans utbildning baseras på samspel, mellan vuxna och barn och barnen emellan. Samspelen barnen emellan är av stor vikt för skapandet av kamratrelationer, vilket anses vara en av grunderna för såväl social som kognitiv utveckling. LÄS MER

  2. 17. Vad är ett problembeteende? : En kvalitativ intervjustudie om problembeteende och konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Annika Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; kamratrelationer; konflikthantering; lågaffektivt bemötande; problembeteende;

    Sammanfattning : Konflikter är någonting som uppkommer på förskolan dagligen. Det finns konflikthanteringsmetoder som förskollärare idag tar hjälp av. I studien så presenteras bland annat lågaffektivt bemötande som en metod för att arbeta med konflikter. LÄS MER

  3. 18. Barns sociala relationer i förskolan : En kvalitativ studie om viktiga kompenenter som ingår i arbetssätt för att främja goda kamratrelationer, och hur fadderhunden kan vara ett hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonna Zetterljung; Evelina Höglund; [2019]
    Nyckelord :Barns sociala relationer; fadderhund; förskola; kommunikation; utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur pedagoger i förskolan arbetar för att stötta barnen i sociala relationer och därigenom förebygga utanförskap. Studien har en kvalitativ ansats och metoden som användes för att undersöka detta var nio semistrukturerade intervjuer med tre verksamma specialpedagoger, fem förskollärare samt en utbildare av sociala tjänstehundar. LÄS MER

  4. 19. Att stötta barn som exkluderas i den fria leken i förskolan En intervjustudie av förskollärares uppfattningar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Ammesmäki; Malin Asp; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; exkludering; kamratrelation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att lyfta fram förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring hur de stöttar barn som exkluderas i den fria leken. Åtta förskollärare har intervjuats för att ta del av deras uppfattningar och arbetssätt. LÄS MER

  5. 20. Barns kamratrelationer i förskolan : Förskolläraresperspektiv på barns skapande av kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sofie Lamré Schönrock; Kristin Turesson; [2018]
    Nyckelord :relationship; learning; social competence; social interaction; development; kamratrelationer; lärande; social kompetens; sociala samspel; utveckling;

    Sammanfattning : Arbetet belyser barns kamratrelationer ur ett förskollärarperspektiv och syftet är att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja barns kamratrelationer i förskolan. För att uppnå syftet intervjuades tio förskollärare som arbetar aktivt i förskolans verksamhet. LÄS MER