Sökning: "klasstillhörighet skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden klasstillhörighet skolan.

  1. 6. Vem får vara hållbar? : En studie om exkludering av gymnasieelever från utbildning för hållbar utveckling utifrån klass och identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hannes Willner; [2015]
    Nyckelord :hållbar utveckling; ESD; klass; identitet; Bourdieu;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasieelevers uppfattningar om hållbar utveckling formas och vilken betydelse faktorer som social klass, identitet och utbildning har för detta. Därigenom försöker studien bidra med kunskap om hur sociala strukturer som klass och identitetsprocesser påverkar elevers tillgängliggörande av hållbar utveckling som ett undervisningsinnehåll och därmed säga något om huruvida implementering av utbildning för hållbar utveckling, ESD (Education for Sustainable Development), som utbildningsprojekt riskerar att exkludera elever med arbetarklassbakgrund. LÄS MER

  2. 7. Lärarnas arbete : Undervisning och integrering kring elever som läser svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karin Kullberg; [2014]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Integrering; Svenska som andraspråks undervisnignen;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka hur olika lärare arbetar kring svenska som andraspråks undervisningen och integrationen av de elever som läser svenska som andraspråk. Arbetet är relevant då det på de flesta skolor finns elever i behov av att läsa svenska som andraspråk. Undersökningen gjordes med intervjuer som vald metod. LÄS MER

  3. 8. På vilket sätt möter pedagogen flerspråkiga elever i matematikundervisningen? : En kvalitativ studie på två kommunala 4-6 skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Normann; [2014]
    Nyckelord :nyanlända; svenska som andraspåk; modersmål; studiehandledning; matematik.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ge fördjupad kunskap genom litteratur, intervjuer och observationer hur pedagoger möter flerspråkiga elever i matematikundervisningen. Flerspråkiga elever har ett annat modersmål som i sin tur kan medföra att behovet av speciella insatser behövs i undervisningen i matematik. LÄS MER

  4. 9. "Vart skulle de annars ta vägen?" : Gymnasieelevers attityder till invandring

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Magdalena Ahlberg; Daniel Fredriksson; [2013]
    Nyckelord :Immigration; attitude; high school students; symbolic interactionism; constructionism; stigma; social distance; tolerance; xenophobia; Invandring; attityd; gymnasieelever; symbolisk interaktionism; konstruktionism; stigmatisering; social distans; tolerans; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och förstå gymnasieelevers attityder till invandring. Faktorer som vi valt att undersöka och som kan påverka attityder är bland annat kön, nationell bakgrund och erfarenheter av olika kulturer. Studien är genomförd på en gymnasieskola i en mindre stad i Mellansverige. LÄS MER

  5. 10. Klasskillnader mellan lärare och elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Juto Karlsson; [2013]
    Nyckelord :habitus; kapital; klasskillnader mellan lärare och;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar avstamp i Fanny Ambjörnssons I en klass för sig (2003) där hon funnit att elever och lärare på barn- ochfritidsprogrammet krockar pga sina olika klassbakgrunder. Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare ser påoch resonerar kring klasskillnader mellan sig och eleverna. LÄS MER