Sökning: "kollaborativt lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade orden kollaborativt lärande.

  1. 21. Interkulturell- och visuell litteracitet som didaktiskt verktyg för att utveckla medielitteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Anderberg; Amy Lilja; [2022]
    Nyckelord :Andrafiering; identitet; interkulturell; interkulturell litteracitet; interkulturell didaktik; kollaborativt lärande; maktordningar; medielitteracitet; multikulturell; multimodalitet; normer; visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Ungdomar växer upp i en multikulturell kontext där kulturer, åsikter, språk och normer blandas till nya kulturer. För att förstå det samhälle de växer upp till och de visuella uttryck de möter behöver de ett verktyg, interkulturell litteracitet. LÄS MER

  2. 22. Magnetisk kod-anatomi : En gruppövning för kollaborativt lärande på introduktionskurser iprogrammering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Jonatan Lindström; [2022]
    Nyckelord :programming; collaborative learning; self-efficacy; terminology; group work; code-anatomy; programmering; kollaborativ lärande; self-efficacy; terminologi; gruppuppgift; kod-anatomi;

    Sammanfattning : In introductory programming courses it is important for students to learn key terminology to be ableto discuss code. The standard way to structure these courses is by working in pairs or individual work since problems may occur when working in groups, specifically that one person might be more active than the rest. LÄS MER

  3. 23. Frigör den outnyttjade potentialen! – en kvalitativ studie om möjligheterna att etablera ett kollaborativt forskningsfält mellan neurovetenskap, psykologi och pedagogik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anders Lidvall; Henrik von Mentzer; [2021-07-06]
    Nyckelord :Pedagogisk neurovetenskap; educational neuroscience; tvärvetenskapligt samarbete; lärande; undervisning; kognitionsvetenskap; forskningsfält; pedagogik; psykologi; neurovetenskap.;

    Sammanfattning : According to Swedish school authorities and the Education Act all education should be based on science and proven experience (Skolverket, 2020). Scientific based means that knowledge from scientific studies should be a starting point when schools plan, conduct and evaluate their operations. LÄS MER

  4. 24. Samspel i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv på elevers samspel för lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cecilia Nilsson; Louise Lexander; [2021]
    Nyckelord :Aktivitetsteorin; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; peer learning; samarbete; samspel; sociokulturellt perspektiv ng;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska elevers möjlighet till samspel i matematikundervisningen, ur ett lärarperspektiv. Tidigare forskning i studien visar att samspel är bra för elevers studieresultat inom matematik,samt vilka kritiska faktorer som kan uppstå vid arbete i par och grupp. LÄS MER

  5. 25. Har tidpunkten för kamratrespons någon betydelse för skolelevers inlärning?

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Pia Bjurfors; [2021]
    Nyckelord :peer-assessment; feedback; collaborative group work; technology teaching; kamratrespons; återkoppling; kollaborativt grupparbete; undervisning i teknik;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att öka kunskapen om tidpunktens betydelse för kamratresponsens lärandeeffekter i samband med tekniklaborationer, samt undersöka vilka utmärkande mönster och responsformuleringar som är representativ för den undersökta elevgruppen. Grundskolelever i årskurs 7, nya till kamratrespons, har genomfört kamratrespons på ett grupparbete i ämnet teknik. LÄS MER