Sökning: "koloniala arvet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden koloniala arvet.

  1. 1. Interkulturella perspektiv i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Tillberg; Mirjam Touman; [2022]
    Nyckelord :bildpedagogik; exkludering; färgblindhet; interkulturalitet; makthierarkier; nedvärdering; osynliggörande; postkolonialism; rasism; representationer; stereotypisering.;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på en kvalitativ undersökning utifrån en kritisk diskursanalys, och syftar till att bidra med kunskap om interkulturell pedagogik och kompetens i anknytning till bildpedagogik, genom klassrumsobservationer, två lärarintervjuer, och åtta elev intervjuer. Studien handlar om att synliggöra maktstrukturer, som dominans av västerländska traditioner och stereotypiseringar av utomeuropeiska kulturer och länder. LÄS MER

  2. 2. ”Är man i en samisk förvaltningskommun ska det stå Girjerájus på väggen!” : En studie av det koloniala arvet och samiska perspektiv i svensk biblioteksverksamhet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Matilda Hast; [2020]
    Nyckelord :Indigenous peoples; Sami European people ; Library; Public services Libraries ; Postcolonialism; Ursprungsbefolkningar; Samer; Bibliotek; Publik service på bibliotek; Kolonialism; Postkolonialism;

    Sammanfattning : Introduction: Indigenous matters are viewed as a priority by the library profession around the world and the library law in Sweden states that the national minorities, which include the indigenous Sámi people, are a prioritised group. Despite these facts there is little research on indigenous matters in relation to libraries, library practice, and service. LÄS MER

  3. 3. Demokratin i Indien : Indiens demokrati utifrån polyarki och det koloniala arvet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Marcus Hayward; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Den koloniala erfarenheten i svenska och danska läroböcker: Tysthet eller imperium, rasism eller vänner : En kvalitativ läromedelsanalys med utgångspunkt i hermeneutiken och den komparativa metoden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Historia; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marcus Malmstedt; [2019]
    Nyckelord :History; textbook; Denmark; Sweden; culture; colonialism; Historia; läroböcker; Danmark; Sverige; kolonialism; kulturarv; koloniala arvet; Historiekanon; Samer; Inuiter; Sápmi; lappmarkerna; Grönland;

    Sammanfattning : The purpose ofthis study is to examine how Sweden and Denmark explain their colonial experience in textbooks. A comparison will be made between Sweden’s colonization of Sápmi and treatment of Samer, and Denmark’s colonization of Greenland and treatment of Innuits. LÄS MER

  5. 5. Stereotypa framställningar och ideologiska värden inom barnlitteratur : En kritisk diskursanalys kring framställandet av annan etnicitet än den vita västerländska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jannika Broman Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Etnicitet; diskurs; barnbok; vithet; västerländsk; makt;

    Sammanfattning : Det problemområde som ligger till grund för studien baseras på att det koloniala arvet fortfarande präglar dagens samhälle samt att barn använder både text och bild för att skapa förståelse för barnbokens innehåll. Syftet i studien är att synliggöra och undersöka hur annan etnicitet än den vita västerländska representeras i den barnlitteratur som görs tillgänglig för barnen i förskolans kontext. LÄS MER