Sökning: "kommunikationssätt barn"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden kommunikationssätt barn.

  1. 11. BEHANDLINGSPROCESS FÖR ÖKAD KOMMUNIKATION FÖR KLIENTER MED RETTS SYNDROM

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Camila Saxlund; [2020-11-03]
    Nyckelord :Rett syndrome; communication; verbal behavior; speech; choice behavior;

    Sammanfattning : Bakgrund Retts syndrom är en ovanlig diagnos. Syndromet beror på en mutation i den genetiska kodningen som får hjärnans utveckling att bromsa. Syndromets svårighetsgrad varierar mellan individer och över tid, men leder till livslånga aktivitetsbegränsningar bland annat genom nedsatt kommunikationsförmåga. LÄS MER

  2. 12. Att möjliggöra för barns delaktighet och inflytande genom kommunikation : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar kring barns kommunikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Ekström; Johanna Elfinsson; [2020]
    Nyckelord :Kommunikation; inflytande; delaktighet; förskolans utbildning; fenomenografi; uppfattningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva hur förskollärare framställer kommunikation med barn samt hur förskollärarna uppfattar att de använder kommunikation som verktyg för barns delaktighet och inflytande över sin egen utbildning. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Hur uppfattar förskollärarna kommunikation? samt Hur beskriver förskollärarna kommunikation som möjligt verktyg för barns delaktighet och inflytande? Studien genomsyras av fenomenografi där förskollärares varierade uppfattningar lyfts med hjälp av enskilda intervjuer. LÄS MER

  3. 13. TAKK - ett stöd för alla? : En jämförande studie om TAKK som hjälpmedel för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sophie Stattin; Terese Wallin; [2019]
    Nyckelord :AKK; förskola; interaktion; kommunikation; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur förskollärares perspektiv synliggöra konkreta skillnader i språkutvecklingen hos ettåringar med hjälp av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolan. Det är en jämförande, kvalitativ enkätstudie som utfördes på två skilda förskoleavdelningar i samma kommun. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares medvetna och aktiva arbete med Alternativ Kompletterande Kommunikation : En hermeneutisk intervjustudie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med AKK

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hilda Kvarnliden; Louise Höglund; [2019]
    Nyckelord :AKK; GAKK; TAKK; barn i behov av stöd; språkutveckling; språksvårigheter; kommunikation.;

    Sammanfattning : Området för denna studie är AKK, ett Alternativt Kompletterande Kommunikationssätt som hamnat i skuggan i arbetet med kommunikation på förskolan. Barns språkutveckling och kommunikationsförmåga påverkas av vilka möjligheter de ges i att kommunicera med andra. LÄS MER

  5. 15. Man vinner ingenting på att vara för tuff – Skolsköterskors erfarenheter av att kommunicera med föräldrar till barn med övervikt

    Magister-uppsats,

    Författare :Hanna Eriksson; Sanna Müller; [2018-11-29]
    Nyckelord :familjecentrerad omvårdnad; föräldrar; kommunikation; skolsköterska; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av övervikt har ökat globalt hos både barn och vuxna. I Sverige har vart femte barn idag övervikt. Övervikt medför risk för ett flertal sjukdomstillstånd, till exempel diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Skolsköterskor möter i sitt arbete barn med övervikt och dessa barns föräldrar. LÄS MER