Sökning: "kommunikationssätt barn"
Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden kommunikationssätt barn.
11. BEHANDLINGSPROCESS FÖR ÖKAD KOMMUNIKATION FÖR KLIENTER MED RETTS SYNDROM
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Retts syndrom är en ovanlig diagnos. Syndromet beror på en mutation i den genetiska kodningen som får hjärnans utveckling att bromsa. Syndromets svårighetsgrad varierar mellan individer och över tid, men leder till livslånga aktivitetsbegränsningar bland annat genom nedsatt kommunikationsförmåga. LÄS MER
12. Att möjliggöra för barns delaktighet och inflytande genom kommunikation : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar kring barns kommunikation.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva hur förskollärare framställer kommunikation med barn samt hur förskollärarna uppfattar att de använder kommunikation som verktyg för barns delaktighet och inflytande över sin egen utbildning. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Hur uppfattar förskollärarna kommunikation? samt Hur beskriver förskollärarna kommunikation som möjligt verktyg för barns delaktighet och inflytande? Studien genomsyras av fenomenografi där förskollärares varierade uppfattningar lyfts med hjälp av enskilda intervjuer. LÄS MER
13. TAKK - ett stöd för alla? : En jämförande studie om TAKK som hjälpmedel för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är att ur förskollärares perspektiv synliggöra konkreta skillnader i språkutvecklingen hos ettåringar med hjälp av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolan. Det är en jämförande, kvalitativ enkätstudie som utfördes på två skilda förskoleavdelningar i samma kommun. LÄS MER
14. Förskollärares medvetna och aktiva arbete med Alternativ Kompletterande Kommunikation : En hermeneutisk intervjustudie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med AKK
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Området för denna studie är AKK, ett Alternativt Kompletterande Kommunikationssätt som hamnat i skuggan i arbetet med kommunikation på förskolan. Barns språkutveckling och kommunikationsförmåga påverkas av vilka möjligheter de ges i att kommunicera med andra. LÄS MER
15. Man vinner ingenting på att vara för tuff – Skolsköterskors erfarenheter av att kommunicera med föräldrar till barn med övervikt
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av övervikt har ökat globalt hos både barn och vuxna. I Sverige har vart femte barn idag övervikt. Övervikt medför risk för ett flertal sjukdomstillstånd, till exempel diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Skolsköterskor möter i sitt arbete barn med övervikt och dessa barns föräldrar. LÄS MER