Sökning: "komorbiditet"
Visar resultat 6 - 10 av 75 uppsatser innehållade ordet komorbiditet.
6. Hur upplever vårdnadshavare den sömnrelaterade vården inom barn- och ungdomspsykiatrin? : En webbenkätstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund. Tillräcklig sömn och vila ökar fysisk och mental hälsa. Sömnstörningar förekommer bland barn och unga, och risken ökar om det finns komorbiditet. Sömnstörningar påverkar individen och hans/hennes relationer med andra negativt. LÄS MER
7. Effekten av fysisk aktivitet som hälsofrämjande omvårdnadsåtgärd vid depression och ångestsyndrom : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Depression och ångestsyndrom är stora folkhälsosjukdomar och en vanlig orsak till kontakt med primärvården. Det saknas tydligt vetenskapligt underlag och konsensus kring effekterna av fysisk aktivitet vid dessa tillstånd. LÄS MER
8. Patienter med psykisk ohälsa och deras upplevelse av att uppsöka och få behandling inom somatisk hälso- och sjukvård. : En kvalitativ litteraturöversikt.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem som påverkar både individen och samhället. Studier visar att patienter med psykisk ohälsa har ökad risk att drabbas av somatisk komorbiditet jämfört med övriga populationen. LÄS MER
9. Att vänta barn: relationstillfredsställelse, självförmåga och förväntningars påverkan på depressions- och ångestsymtom hos blivande mödrar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Prenatal depression and anxiety are common and affect 12.8% and 10.4% of expectant mothers, respectively. In addition to mental suffering, the symptoms can also have a negative impact on the unborn and later born child. LÄS MER
10. "Du kan vara i skolhimlen eller skolhelvetet, allt handlar om vilka vuxna du möter" : En studie om ADHD, dyslexi och sociala relationer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever med ADHD och dyslexi på mellanstadiet, deras vårdnadshavare och lärare upplever att de sociala relationerna dem emellan påverkar elevernas läs- och skrivutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Vilka framgångsfaktorer ser eleverna, deras vårdnadshavare och lärare som betydelsefulla för att eleven ska lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Vilka utmaningar ser informanterna att det finns i arbetet med elevens läs- och skrivutveckling? Hur upplever lärarna och vårdnadshavarna att samarbetet mellan skolan och hemmet påverkar elevens läs- och skrivutveckling? För att kunna uppnå syftet och besvara frågeställningarna har en kvalitativ studie genomförts, datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER