Sökning: "konflikter som uppstår lärare och elever"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden konflikter som uppstår lärare och elever.

  1. 1. Organiserad rastverksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Olsson; Viktoria Weidenborg; [2023-10-24]
    Nyckelord :Organiserad rastverksamhet; rast; konflikter; konflikthantering; delaktighet; trygghet; recess; conflicts;

    Sammanfattning : Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. LÄS MER

  2. 2. Lärarens hantering av konflikter i fritidshem : En kvalitativ studie om hur lärare hanterar konflikter mellan elever som uppstår i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Purola; Jonas Leijonmarck; [2023]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; konflikthanteringsmetoder; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem beskriver att de arbetarmed konflikthantering. Forskningsfrågor som besvaras är: Använder lärarna särskildastrategier i arbetet med konflikter? Hur ser dessa i så fall ut? Om vad handlar vanligtviskonflikterna som uppstår mellan eleverna enligt lärarna? Med hjälp av kvalitativa intervjuerbesvarades våra forskningsfrågor av sex lärare i fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Paulander; [2023]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; multikulturella klassrum; strategier i klassrummet; historiedidaktik; Historical-culture; teaching of history; multicultural classrooms; strategies in the classroom; history-didactic;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Lärares perspektiv på konflikter mellan högstadieelever: : En kvalitativ studie om konflikt och konflikthantering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emilia Pettersson; Johanna Reinwalds; [2022]
    Nyckelord :conflict management; high school teachers; adolescent; communication; conflict; konflikthantering; högstadielärare; ungdomar; kommunikation; konflikt;

    Sammanfattning : Lärare har en betydelsefull roll inom skolan att inte bara undervisa eleverna utan att hjälpa dem att trivas och må bra i den sociala miljön. För att eleverna ska känna sig trygga i skolan behöver lärare ständigt jobba med konflikthantering vilket kan vara en stor utmaning, speciellt i arbetet med tonåringar. LÄS MER

  5. 5. Låt oss prata om konflikthantering : En kvalitativ studie om hur f-3-lärare i SO-undervisningen ger verktyg till elever att hantera konflikter mellan varandra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Irma Borg; Hanna Svensson; [2022]
    Nyckelord :Konflikthantering; Livsfrågor; Verktyg; SO-undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i f-3 arbetar med livsfrågor kopplat till konflikthantering mellan elever. Denna studie har en kvalitativ ansats med ett teoretiskt perspektiv som utgår från fenomenologin. LÄS MER