Sökning: "konstruktion förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 128 uppsatser innehållade orden konstruktion förskolan.
16. AKK i förskolan : Utifrån pedagogers svar i en enkätundersökning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med den här studien är att förstå förskolepedagogers syn på alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) användandet i förskolan, vilken betydelse det kan ha för pedagogerna och anses ha för barnen.Anledningarna till AKK:s förekomst och om det här anses uppfyllas i förskolorna studeras utifrån förskolepedagogers perspektiv. LÄS MER
17. Ledarskap som paraply : Ett pedagogiskt ledarskap som täcker allt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares beskrivningar av sitt pedagogiska ledarskap i relation till barngruppen och arbetslaget. Vi har valt att genomföra denna studie eftersom vi inte hittade särskilt mycket tidigare forskning kring förskollärarnas perspektiv och egna beskrivningar på sitt ledarskap, vilket vi anser är en viktig aspekt i förskollärarens ansvar. LÄS MER
18. Har det varit ett möte? : Vårdnadshavares konstruktioner av digitala kommunikationsformer i samverkan med förskolan före och under pandemin
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och analysera vårdnadshavares konstruktioner av samverkan och kommunikation med förskolan under pandemin och hur digitala kommunikationsformer används. För att samla in empiri till studien genomfördes semistrukturerade intervjuer genom Zoom med fyra vårdnadshavare från tre olika kommuner som beskriver deras perspektiv på hur förskolan har använt digitala kommunikationsformer under pandemin. LÄS MER
19. "Vi ser bara individer" : -En kvalitativ studie kring konstruktion av kön och omsorg i förskolan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskolaSammanfattning : The purpose of this study is to investigate how male and female educators treat boys and girls in care situations to gain knowledge about whether different demands are asked of children depending on gender. This also relates to the question of how girls and boys are constructed in the treatment and what consequences this may have for their room for maneuver in care situations. LÄS MER
20. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER