Sökning: "konstruktion förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 128 uppsatser innehållade orden konstruktion förskolan.

  1. 21. “Men vad är egentligen en bra förskollärare?” : En kvalitativ studie om vad förskollärare värdesätter för kompetenser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Jenna Juntikka; Sofia Lohiniva; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; kompetens; konstruktion; kunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att analysera förskollärares konstruktioner av förskollärarkompetenser i undervisningen. Studien har utgått från en kvalitativ metod med socialkonstruktionistiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  2. 22. “Jag har rätt till att vara orolig” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares konstruktion av män i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ali Mohammed; Sara Salehpour; [2021]
    Nyckelord :Genus; intersektionalitet; jämställdhet; maskulinitet; män i förskolan; pedofil;

    Sammanfattning : The purpose of the study has been to apply a gender perspective to analyze and discuss how men are perceived in preschool. Based on previous research, we have identified that there is a stigma or notion that men are a potential threat. LÄS MER

  3. 23. "Bygg och konstruktion finns väl på alla förskolor?" : En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattning av bygg och konstruktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Eliasson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; engenering; building and construktion; Förskola; förskollärare; teknik; bygg och konstruktion;

    Sammanfattning : Teknik är ett väldigt brett ämne och denna uppsats har valt att rikta in sig på bygg ochkonstruktion. Forskning visar att förskollärare finner begreppet teknik svårdefinieratoch hur arbetet med bygg och konstruktion ska belysas i svensk förskola finns detytterst lite forskning om. LÄS MER

  4. 24. Att vara i ett maktnätverk : En kvalitativ studie av pedagogers berättelser kring olika diskurser om barn i relation till utmanande situationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emmy Kristensson; Mimmie Svensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Diskurs; Makt; Normalisering; Disciplinering; Utmanande situationer;

    Sammanfattning : Föreliggande studie avser att belysa olika diskurser om barn i förskolan i relation till utmanande situationer samt den makt som utspelar sig i relationer mellan pedagog och barn. Makt kan utspela sig genom det uppdrag som pedagoger i förskolan har, att genom styrning och vägledning forma barn för att anpassas till samhällets normer och värderingar. LÄS MER

  5. 25. Yngre barns utforskande av bygg-och konstruktionsmaterial i förskolan : En studie om barns interaktion med bygg- och konstruktionsmaterial i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ellinor Åkerberg; [2021]
    Nyckelord :interaktion; konstruktion; teknikundervisning i förskolan; utforskande i fri lek;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to the knowledge about youngerchildrens exploring of building- and construction materials in free play and seewhat knowledge is constructed and shared between the children. In this study,video observations are used as a method and six children, between the ages ofone and two, were observed in their free play with building materials. LÄS MER