Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Medarbetares upplevelser av attraktivt arbete inomen kommunal hemtjänstverksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Oscar Hedlöf; Filip Edvardsson; [2023]
    Nyckelord :Attractive work; home care; focus group; elderly care; care recipient; welfare; attractive working conditions; attractive work content; job satisfaction; employee attraction and retention; municipality; Attraktivt arbete; hemtjänst; fokusgrupp; äldreomsorg; vårdtagare; välfärd; attraktiva arbetsförhållanden; attraktivt arbetsinnehåll; arbetstillfredsställelse; kompetensförsörjning; kommun;

    Sammanfattning : Swedish elderly care stands before vast employee related challenges in a future with an aging population that will require welfare. By studying what makes working in elder care attractive and what can be done to strengthen its’ attractiveness, tools can be made to attract employees to the occupation and thereby secure the future needs. LÄS MER

  2. 2. Följarskap - en dans i otakt? : Om följare, följarskap och dess påverkan på ledarskapinom kommunal hemtjänst

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maria Forsberg; Tora Knifström; [2021]
    Nyckelord :Follower; followership; municipal home care service; Leader-Member Exchange; Implicit Followership Theories; Leaders´ Implicit Followership Theories; effect on leadership; Följare; följarskap; hemtjänst; kommun; enhetschef; Leader-Member Exchange; Implicit Followership Theories; Leaders´ Implicit Followership Theories; påverkan på ledarskapet;

    Sammanfattning : Kommunen är en stor arbetsgivare och verksamheten inom kommunal hemtjänst berördessutom många människor som kommer i kontakt med anställda inom hemtjänsten i rollensom vårdtagare. För att uppfylla organisationens mål om att en god omvårdnad ska bedrivashar forskningen tidigare mest fokuserat på betydelsen av en framgångsrik ledare. LÄS MER

  3. 3. Ensamhet under Covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om hur hemtjänstpersonalen upplever ensamhet bland äldre

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Persson; Matilda Sjögren; [2021]
    Nyckelord :Elderly; loneliness; home care; covid-19; SOC; gerotransendence; Äldre; ensamhet; hemtjänst; covid-19; KASAM; gerotranscendens;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en förståelse för om och hur hemtjänstpersonal ser ensamhet hos äldre brukare under rådande covid-19 pandemi.Vi har utgått från den kvalitativa metoden som innebär att våra informanter fått återge sin syn på de äldres tillvaro under pandemin utifrån sin erfarenhet och kompetens. LÄS MER

  4. 4. "Arbetare måste arbeta." - En studie om hur ojämlikhet organiseras inom den kommunala hemtjänsten

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :El Häkkinen; [2019]
    Nyckelord :ojämlikhet; ojämlikhetsregim; organisering; kön genus; sexualitet; klass; ras etnicitet; intersektionalitet; hemtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöka organiseringsprocesser inom den kommunala förvaltningen som konstruerar och reproducerar ojämlikhet. Frågeställningen om hur ojämlikhet konstrueras och reproduceras i organiseringen av den kommunala hemtjänsten undersöks med utgångpunkt i betydelsen av kön/genus, sexualitet, klass och ”ras”/etnicitet. LÄS MER

  5. 5. Hur målgruppsanpassad är egentligen hemtjänstens utförarbroschyr? : En kvalitativ undersökning av Strängnäs kommuns hemtjänstbroschyr

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Asplund; [2017]
    Nyckelord :Hemtjänst; informationsutskick; kommunala texter; läsbarhet; lättläslighet; myndighetstexter; målgruppsanpassade texter; äldreomsorgen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är göra kommunikationen mellan kommun och medborgare mer lättillgänglig, genom att skapa en ny version av en redan befintlig hemtjänstbroschyr och sedan undersöka vad dess målgrupp anser om de två versionerna. Metoden består av en intervju med de ansvariga för den befintliga broschyren, två textanalyser, samt intervjuer med åtta målgruppsrepresentanter. LÄS MER