Sökning: "kulturanalys som metod"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden kulturanalys som metod.
11. Kreativa marknadsföringskomponenter
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Syfte: Mänskligheten strävar alltid efter att utvecklas och kreativitet är en central del i processen då världen ständigt blir mer komplex. Forskning inom området kreativitet är således en nödvändighet för ett modernt och framåtsträvande samhälle. LÄS MER
12. Kafferep som kulturarv
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologiSammanfattning : Denna uppsats i tillämpad kulturanalys undersöker kafferepet förr och nu. Syftet med uppsat-sen är att undersöka hur idén om ett "förr" iscensätts genom kafferepet och hur deltagarna genom detta relaterar till vad de ser som sitt kulturarv. LÄS MER
13. KULTURANALYS OCH SKOLUTVECKLING PÅ SÖDERSKOLAN
Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Bakgrund: I samband med Söderskolans 10-årsjubileum kände skolledning och personal att utvecklingen gått lite i stå och att vi behövde en nystart. Jag föreslog att jag kunde göra en kulturanalys med hjälp av brevmetoden som ett led i min magisterutbildning. LÄS MER
14. Spelar det någon roll vem man är? - om fyra lärares socialisation och didaktiska förhållningssätt i ett genus- och jämställdhetsperspektiv
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna studie handlar om hur fyra lärares socialisationsprocesser och bakgrunder på olika vis hänger samman med deras didaktiska ställningstaganden i ett genus- och jämställdhetsperspektiv. För att uppnå syftet har jag valt att genomföra en kvalitativ intervjuundersökning med en abduktiv förklaringsansats. LÄS MER
15. Snigelns vandring över fältet : Aktionsanalys - en metod för skolutveckling
Master-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : En orsak till att skolors arbetsorganisationer byggs upp av grupper, ofta i form av arbetslag, kan vara att det finns en förväntan att detta skall leda till skolutveckling. Med detta som grund har arbetet i sin första del strävat efter att utveckla ett analysinstrument i form av en metod för att tränga in i den övergripande frågeställningen om arbetsgruppers arbete i skolor kan sägas leda till skolutveckling. LÄS MER