Sökning: "kunskaps- och identitetsutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden kunskaps- och identitetsutveckling.

  1. 6. ''Här pratas alla språk, är här alla språk lika viktiga'' : Strategier för inkludering av flerspråkiga elever i svenskundervisnigen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Hjelm; Jakob Arkegård; [2020]
    Nyckelord :Multilingual students; native language; translanguaging; including strategies and methods; Flerspråkig; modersmål; transspråkande; multimodala redskap; studietekniker;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra goda exempel på hur flerspråkiga elever integreras i svenskundervisningen och analysera hur grundskolelärare i årskurserna 1–6 gynnar dessa elevers kunskaps- och identitetsutveckling i svenskämnet. För att kunna samla in relevant data om olika strategier och metoder för att gynna flerspråkiga elever har vi genomfört fyra semistrukturerade intervjuer med fyra grundskollärare som alla har undervisat i svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 7. Transspråkande i klassrummet : En litteraturstudie om transspråkande som strategi för flerspråkiga elevers språk-, kunsskaps- och identitetsveckling i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Hansson; Aiah Aleid; Elin Persson; [2020]
    Nyckelord :Translanguaging; multilingualism; teaching methods; second language learners; language development; identity; Transspråkande; flerspråkighet; undervisningsmetoder; andraspråkselever; språkutveckling; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad svensk och internationell forskning visar om hur transspråkande används för att stötta språk-, kunskaps- och identitetsutveckling i det flerspråkiga klassrummet. Studien är en systematisk litteraturstudie som diskuteras i förhållande till sociokulturell teori och transspråkande som pedagogisk strategi. LÄS MER

  3. 8. Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ intervjustudie med lärare och studiehandledare i årskurs 1–6

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Rumar; [2018]
    Nyckelord :Multilingual study guidance; tutor; mother tongue teacher; mother tongue; second language; language-; knowledge- and identity development; multilingual pupils; Studiehandledning på modersmål; studiehandledare; modersmålslärare; modersmål; andraspråk; språk-; kunskaps- och identitetsutveckling; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Based on the experiences of a number of teachers and tutors, the overall purpose of this study is to contribute to knowledge about multilingual study guidance. The purpose is specified by the following questions: What experiences do teachers and tutors have of the importance of study guidance for the language, knowledge and identity development of multilingual students and what challenges do they face? What descriptions do teachers and tutors give of how multilingual study guidance can be organized and implemented and what challenges do they face?  The method for this study is qualitative semi-structured interviews in seven focus groups consisting of 10 tutors and 19 teachers in grades 1–6. LÄS MER

  4. 9. Den nödvändiga relationens olika ansikten - Några unga vuxnas skildringar av hur relationer med lärare påverkat deras kunskaps- och identitetsutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Natali Stojanovic Zezovic; [2017]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; förtroendefulla relationer; lärare-elev-relation; relationskompetens; identitet; lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur relationer mellan lärare och elever hänger ihop med kunskaps- och identitetsutveckling, sett ur unga vuxnas synvinkel. Totalt har 10 unga vuxna i åldern 20- 29, med minst gymnasial utbildning, intervjuats om sina upplevelser av relationer med lärare och relationernas koppling till kunskaps- och identitetsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Flerspråkiga elever har "flerspråkiga behov".

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Renata Pardieu; Joanna Plocica; [2014-04-10]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Monokulturellt förhållningssätt; Interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka om och i vilken utsträckning elevernas bakgrund, tidigare kunskaper, erfarenheter och förutsättningar tas tillvara i två mångkulturella skolor i Göteborg. Vilka behov och förutsättningar flerspråkiga elever har enligt lärare? Utformas interaktionen i klassrummet utifrån det interkulturella perspektivet? Finns det samverkan mellan modersmålslärare, andraspråkslärare och ämneslärare och hur den ser ut? Vilka är skolledningens tankar kring mångfalsarbete? Teori: Uppsatsens teoretiska utgångspunkt utgör ett sociokulturellt perspektiv på lärande, enligt vilket allt lärande äger rum i ett socialt sammanhang i interaktionen med andra människor. LÄS MER